POPULÄRA LIGOR

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
ALLSVENSKAN

Elfsborg-bas sågar allsvenska ledare: "Begriper inte vad för verksamhet de leder"

Under Bosse Johanssons ledning har Elfsborg tagit kliv sportsligt och ekonomiskt.
Han ifrågasätter andra klubbledare.
- Man överskattar den affärsmässiga delen, säger Johansson i podden Lundh.

För tio år sedan tog Bosse Johansson över som ordförande i Elfsborg och under de följande åren har det blivit två SM-guld, totalt åtta allsvenska medaljer, spel i Europa och en stabil ekonomi.
Till vardags är Johansson bankdirektör men i podcasten Lundh ger han sin syn på varför klubben varit framgångsrik, Anders Svenssons framtida roll, sorgen efter Klas Ingesson och varför bengalfrågan liknar den amerikanska vapendebatten.

I podden undrar även Bosse Johansson om de som leder Elfsborgs rivaler i allsvenskan har rätt fokus på sin verksamhet? Han upplever inte att man greppar att man befinner sig i ett gränsland mellan kommersialism och idealim:

- Det är det som är grejen. Jag tror att man överskattar den affärsmässiga delen och underskattar den känslomässiga delen, säger Bosse Johansson i podden.

- Genom åren har man sett många klubbledare som ser affärsmässigt och näringslivsmässigt på den allsvenska klubben som de sitter och sköter

Ändå missköter många klubbarna ekonomiskt gång på gång?
- Ja, eftersom de inte inser vad det är för typ av djur de blivit ansvariga för hävdar jag. Man måste verkligen begripa vad det är för verksamhet och vad det är vi säljer. Jag brukar säga att det enda vi säljer i Elfsborg till våra sponsorer, supportrar och publik är känslor: förhoppningar, drömmar och förväntningar.

- Baksidan på det myntet är besvikelse. Det får man betala hela tiden, men vi säljer det igen och igen och då handlar det om de timmar som alla Elfsborgs-supportrar lägger på att fundera på laguppställningar, tabellen och rivalernas matcher och det vill vi ha betalt för. Det går inte att säga att man får tillbaka rent affärsmässigt utan att man får tillbaka en känsla. Det är svårt att sälja en känsla men det är det vi trollar med knäna och gör hela tiden.

- När jag tillträdde som ordförande tog jag reda på vad det kostade att vara tröjsponsor i Norge och Danmark och då var det mer än dubbelt som mycket för en svensk. Då var de danska och norska klubbarna bätttre på att sälja det till ett högra pris. Näringslivstänk är överskattat i fotbollsbranschen.

Ändå kan man vara förvånad över att slipade affärsmän och slipade ledare sätter sig i klubbars styrelser och kör ner klubbarna? Min känsla är att man inte har koll på debit och kredit?
- Jag tror snarare att man inte har koll på vilken verksamhet man kom in i. Vad är det som gör att man kan dubbla sponsringen? Vi har fyrdubblat och det är mycket lokal sponsring. Vi har lokal sponsring på 44 miljoner i år. Vi hade 40 i fjol. Innan Borås Arena, innan Anders Svensson och innan topplaceringar hade vi sju miljoner kanske, så det är mer än fyrdubbling.

- Det är svårt att planera och lägga budgetar för det är så volatilt, det handlar för oss om att Stefan Andreasson och de andra på marknadssidan får ihop känslan i Borås näringsliv som skapar en god känsla som ger möjlighet till affärer. Vi kan inte ge affärer, men vi är katalysator av en känsla och samhörighet och stolthet. Då kan det finnas en risk att om man kommer från näringslivet att man tror att det är lätt att fixa det här, men det är jäkligt svårt.

FAKTA

Avsnitt 72 av podden Lundh med Bosse Johansson

Under tio år har Johansson lett Elfsborg som ordförande och då klubben vunnit allsvenskan två gånger och tagit medalj de flesta av åren, spelat i Europa Leagues gruppspel samt sålt en rad spelare till utlandet. I podden berättar han om klubbens strategi att bli storklubbarnas främsta utmanare, sorgen efter Klas Ingesson och alla turer kring storstjärnan Anders Svensson. Dessutom om Johanssons deltagande i ECA som är klubbarnas stora sammanslutning, svenska klubbars jakt på intäkter, bengalfrågan som liknar debatten om vapen i USA och när Johansson ilsknade till på bristande demokrati i svensk fotboll.

Publicerad 2015-10-12 kl 23:32
ANNONS
next recommended article
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddat
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto