Marknaden för sporträttigheter är stor och priserna stiger för varje år. På senare tid har aktörer som exempelvis Facebook börjat etablera sig inom området för att sända sportinnehåll för en amerikansk publik. Jan Helin tror att det kommer bli allt vanligare även i Sverige.
- Jag är ganska säker på det. Om vi tar Facebook som plöstligt köpte Champions League tidigare i våras så köpte de två matcher per omgång om jag inte minns fel. Det var i och för sig för att streama för en amerikansk publik men det är klart att det är en testbana för dem att pröva premiumrättigheter, säger han i podcasten Lundh.
- Man kan undra varför de gör det, de har en miljard besökare om dagen. Men man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de ser enorma möjligheter att bli en distributör av den här typen av innehåll.
Det har varit en diskussion emellanåt att SVT har haft sitt innehåll på Facebook, göder ni den utvecklingen när ni har det?
- Delvis gör vi naturligtvis det precis som alla andra mediebolag gör när de lägger sitt innehåll på Facebook. Min syn här har inte ändrats även om jag nu har en annan position. Min syn i grunden är att det här är problematiskt eftersom att alla mediebolag lägger sig på Facebook för att vi är lite torsk på räckvidd. Vi blir jätteglada när vi ser att räckvidden sticker i väg. Men det vi egentligen gör är att vi reducerar oss till produktionsbolag och blir innehållsleverantörer till en tredje part. De distribuerar dessutom det här innehållet på ett sätt som vi inte skulle acceptera någon annanstans, det vill säga via en algoritm som vi inte ser, förstår eller kan kontrollera.
- Där är SVT i samma situation som alla andra. Jag menar att det kommersiellt är otroligt viktigt att ha en direktkontakt med din publik, annars är det svårt att kommersialisera. Det är också viktigt för public service för att förstå publiken att ha en direktkontakt med den.