Hammarby har som mål att dubbla sin omsättning från 2018 till 2023 från 110 till 220 miljoner kronor, berättar Henrik Kindlund när han gästar podcasten Lundh.
I podcasten utvecklar Kindlund hur klubben ska nå sitt mål.
- Det handlar om att öka på alla intäktskällor. Vi har dubblat omsättningen från 2012 till 2017, så det handlar lite om vad vi ska göra nu, att vi ska öka med tre procent om året eller att vi försöker dubbla det en gång till. Det handlar om spelarförsäljningar och sponsorintäkter. Tittar man på allsvenskan så ligger vi nog ganska okej till gällande biljettintäkter, framför allt Hammarby, AIK och Malmö ligger bra till på biljettsidan. Malmö ligger bra till på sponsorsidan också, men resten av allsvenskan har alldeles för låga sponsorintäkter. Vi borde ligga på 60 miljoner och ligger på lite drygt 30, säger han.
Vad beror det på?
- Jag skulle säga att det i grund och botten är en image-fråga. Svensk klubbfotboll har haft problem med imagen. Det har blivit bättre under de senaste åren, jag tycker att både klubbarna, Sef och förbundet har gjort ett bra jobb, men det återstår mycket.
Vad är det som skaver i imagen som gör att det inte går att sälja till sponsorer?
- Större svenska bolag och även deras konsulter tycker att det är för mycket risker med läktarupplopp, pyroteknik och dåliga rubriker. Det finns ju företag som har varit väldigt stora i svensk klubbfotboll som inte är med längre.
Ica?
- Nu var det du som sade det. De och ett antal företag till.
Säger de så till er? Pratar man med supportrar och Mats Enquist, Sef:s generalsekreterare, så vill man bara lyfta fram det positiva, nämner man det negativa får man nästan ett slag i huvudet. Nämner man att det har varit bråk på en läktare säger de att det har varit 300 andra matcher utan problem.
- Jag tycker att vi fortfarande har ett jobb att göra gällande det som händer på läktarna. Det är väldigt lite våld och absolut inte upplopp längre inne på arenorna, det har minskat rejält och framför allt flyttat ut på gatorna. Men det handlar mer om att vi, de som driver arenan och polisen har gjort ett bra jobb där. Det vi har gjort de senaste åren är stadprojektet som vi driver med Djurgården och AIK där vi nästan har halverat fyllorna. När det är enskilda incidenter, som med journalisten på Djurgården-matchen eller i vår match mot Norrköping 2016…
Även era och Djurgårdens fans slogs på läktaren på Tele2.
- Ja, 2016 var det en rusning innan matchen. De kom aldrig riktigt åt varandra, men det var ingen bra händelse. Den tycker jag sticker ut, men annars när det verkligen händer grejer är de som gör det oftast väldigt berusade. I regel när vi pratar med dem kommer de knappt ihåg något. Det kan i och för sig vara något de säger också. Men att få bort fyllan från läktarna är otroligt prioriterat för oss. Det blir mycket bättre ordningsläge och en bättre upplevelse för alla om man får bort det. Men image-arbetet är ett gigantiskt arbete. Det handlar om hur det är på våra läktare, hur vi sköter våra klubbar, vad våra spelare gör, både som spelare i privatlivet och på sociala medier. När det sedan finns en problematik och man får så mycket stryk så blir man defensiv. Jag känner att vi är på väg att gräva oss ur det och långsamt börjar kommunicera den samhällsnyttan som vi faktiskt gör. Det är en kombination av de här två sakerna som vi behöver lyckas med. Det ena är att minska problematiken och den andra är att lyfta fram de bra saker som vi faktiskt gör, så att det inte framstår som att vi är ett gäng skurkar. Det upplever vi naturligtvis själva att vi inte är.
Är det så ni känner när ni besöker större företag?
- Nej, de är mer väluppfostrade än så i regel. De säger snarare att de har tagit policybeslut att inte gå med en enskild klubb och så. De har ett antal argument för att slippa. Då gäller det att vinna över dem. För i takt med att tv-kanalernas siffror sjunker så försvinner de jättestora varumärkesplattformarna. Det kanske är trean, fyran och lite femman kanske, men i övrigt tunnar det ur, samtidigt som vi i våra egna kommunikationskanaler och i vår räckvidd börjar bli väldigt stora. Vi är i paritet med en mindre tv-kanal, om man tittar i räckvidd. I takt med att det blir mer publik, bättre fotboll, lite framgångar i Europa… Östersund och tidigare Malmö har ju höjt värdet på hela ligan. Jag tror att vi ska kunna lyfta det här. Sedan är det ett eget jobb man måste göra internt också med professionell organisation och försäljningsorganisation och så.
För mig som har en annan bild av Hammarby – vill ni bli så mycket mer kommersiella?
- Det är så enkelt att vi vill vara med i toppen av allsvenskan, och vill man vara det måste man ha lika mycket pengar som konkurrenterna har. Det försprånget får vi inte bara på publiksidan, sponsorpengarna måste in också. Sedan måste man hantera det här på ett bra sätt, så att man inte tampar på historien eller klubbmärket. Det är alltid en balans man måste hålla.
Många lyfter fram SHL som lite av en varning, att man håller på att tappa en del av sin publik i sin jakt på pengar. Hur ser du på den risken?
- Det är en medlemsstyrd förening. Är man ute och försöker driva förändring är man lite på gränsen ibland. Nu var det ett tag sedan vi var det, men feedbacken vår får från våra supportrar är så tydlig att det inte finns några tveksamheter kring vad de tycker och vad det är som gäller. Skulle man kommersialisera ihjäl Hammarby skulle det lösas ganska snabbt på ett medlemsmöte.