Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

"Det är på tiden att ett nytt rekord ska slås, länge har vi stått och stampat"

Musovics krönikor

I helgen slås ett nytt rekord i damallsvenskan när Hammarby tar emot AIK.
Här krönikerar Zećira Mušović om sina tankar.

Foto: Bildbyrån

År 2008 lades ett rekord inom svensk damfotboll som skulle stå sig ett bra tag. Linköpings FC gästades av Umeå IK på Folkungavallen i Linköping i kampen om SM-guldet. 9413 personer tog sig till arenan och har alltså varit en del av den historia och det rekord som då skapades. Nu den 10:e oktober, äntligen, är ett nytt rekord nära att sättas. I onsdags hade 10 348 personer säkrat sin plats till Stockholmsderbyt mellan Hammarby och AIK i OBOS Damallsvenskan. Det är på tiden, länge har vi stått och stampat gällande publikfrågan.

Allt fler stora herrklubbar i svensk fotboll har börjat starta damlag, vilket bäddar gott för framtidens fotboll på såväl herr- som damsidan. Stora herrlag har stora varumärken, ta lag som Malmö FF, AIK eller IFK Göteborg som goda exempel. Det är varumärken som till största del är kopplade till den verksamhet som berör klubbarnas herrlag, men som även får intresset kring damlaget att lyfta. Hammarby, en förening med ett stort varumärke och en otrolig supporterkultur, har något stort på gång när det kommer till att låta damerna få draghjälp av herrarna, vilket förstärks av det publikrekord som håller på att slås av klubben.

Annons

Att det ligger hårt arbete bakom rekordförsäljning av matchbiljetter är det ingen tvekan om, supportrar på damsidan kommer tyvärr inte gratis ännu. Men hårt arbete är något som är mer eller mindre ett krav för att det ska fungera inom föreningslivet, där vi ofta får se eldsjälar som kämpar ihjäl sig för att få hjulen att snurra. Däremot är jag imponerad över hur Hammarbys organisation hanterat just den här matchen och marknadsföreningen kring det här evenemanget. För någon vecka sedan publicerade klubben en video gällande just derbyt mellan Hammarby och AIK. Marknadsföring helt i min smak. I videon ser vi Hammarbys kanske störst lysande stjärna, Madelen Janogy, ladda varvat med klipp från klubbens supportrar och det gåshudsframkallande ljud som enbart fans kan skapa. Nu sitter jag i London och har ingen möjlighet att vara i Stockholm den 10:e oktober, men hade jag haft det så hade jag absolut köpt min plåt till den här matchen. Det är en video som skapar en cool syn på matchen och en känsla av en gemenskap som man vill vara en del av. Ett typexempel på hur marknadsföringen av en dammatch kan få draghjälp från herrarnas delar av klubben. Snyggt Hammarby.

Annons

Självklart är det häftigt att få slå publikrekord och som spelare är det få förunnat att spela inför massor av fans, något som vi alla drömmer om att alltid få göra i våra matcher. Men i all denna hype kring den här matchen specifikt är jag rädd för att det är en engångsföreteelse. Eller något som sker vart tionde år-isch. Jag är rädd för att oavsett hur mycket hårt arbete vi lägger ner, så är det för få stora varumärken inom damfotbollen som kan locka storpublik. Det är för få lag som har den supporterkultur som Hammarby har och som samtidigt har ett damlag i högsta ligan. Dock är jag nyfiken på om Hammarby kan fortsätta bygga på det här som skapas nu även efter Stockholmsderbyt. Jag är nyfiken på att se hur fansen kommer att agera när lag som Malmö FF och IFK Göteborg har sina lag i högsta serien. Visst är AIK och Djurgården storlag och har sina damer i finrummet, men publikmässigt har de en bra bit kvar innan vi kan förvänta oss nya rekord därifrån. Prove me wrong, snälla. 

Annons
Publicerad 2021-10-08 kl 16:04

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto