POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
OLOF LUNDH

Lundh: Fega sponsorer borde satsa mer på Schelin o Co

FRANKFURT. Gnället om landslagets ersättning är givet.
Felet är sponsorernas.
Varför är HM och de andra så fega?

Sverige har efter fyra raka segrar guld i sikte i Tyskland. Likt en Pavlovsk hund kommer nu beskrivningar och krav gällande den ”dåliga” betalningen de svenska spelarna har under VM, och vad de kan tjäna på ett eventuellt VM-guld på söndag.

Givetvis kan man diskutera att spelarna bara har 180 spänn om dagen i ersättning, men att de får 200 000 kronor för ett guld är en okej summa. Även om de naturligtvis kunde ha få delat på hela prissumman på en miljon dollar (6,5 miljoner kronor).

Att hacka för mycket på förbundet är inte rätt. Trots allt går SvFF back på att skicka Sverige till VM om det inte skulle bli ett VM-guld, vilket är svårt att budgetera eftersom landslaget bara vunnit ett enda mästerskap och det var i det närmaste på Hedenhös tid (EM-guldet 1984).

Sedan kan man argumentera att det är en investering att satsa på Lotta Schelin o Co. Framgångar för dem ger fler intresserade och antagligen fler utövare och på sikt en bättre affär och därmed bättre ekonomiska förutsättningar.
Samtidigt är det beklämmande att det inte hänt mer efter VM-succén 2003, men tyvärr har allsvenskan backat efter ett första lyft och då är det svårt att sälja.

Att jämföra med herrlandslaget är bara löjligt. Bara ett deltagande i EM nästa sommar ger 80 miljoner kronor och dessutom blir det en massa andra affärer runt om Zlatan o Co. Ta bara miljonindustrin kring landslagströjor, det är inga gula murar på arenorna i Tyskland. Sådan är verkligheten, vare sig man gillar det eller inte.

Grundproblemet är att marknaden inte går i gång på damlandslaget eller damfotboll på samma sätt som på herrlandslaget och herrfotboll. Sponsorer satsar inte pengar i samma utsträckning, det gäller i Sverige och internationellt.
Även om Tyskland jobbat vasst med Bajramaj o Co.

Ta bara det att H E L A prissumman för VM 2011 är 30 miljoner mindre än vad Sverige får om man når EM nästa sommar. Det är ett tecken på att Fifa:s sponsorer inte är beredda att satsa särskilt mycket på damernas VM, och att Fifa inte kan få andra att haka på och på så sätt driva upp priserna.

Alla som är missnöjda med det här kan givetvis protestera, kedja sig vid diverse högkvarter och mejlbomba, hungerstrejka och rasa. Det trista är att av någon anledning så anser inte företag att detta är lika intressant som herr-VM.
Om man ska vända sig till någon är det till företag, snarare än bara till Lagrell o Co.

Säkert är det så att förbundet hade kunnat göra mer, och kanske sälja bättre och på ett annat sätt men risken är väl att det blir en kannibalisering. Att när Scandic, Malmö Aviation, Sportbladet och andra går in så vill de helst synas med Zlatan och är inte villiga att skjuta till extra pengar för att även synas med Lotta Schelin.

Varför är det då så? Ja, naturligtvis är det traditioner och där dam-VM bara är drygt 20 år gammal och herr-VM har funnits i 80 år. Möjligen är det fler män i de stora företagens ledningar och de går på mer etablerade och hetare mästerskap. Kanske är de rädda för negativa rubriker.

Samtidigt är jag förvånad över att svenska företag inte är mer sugna på att satsa sett till att landslaget ju får grym uppmärksamhet när de lyckas. Ta bara handbolls-EM i vintras eller sommarens VM i Tyskland.
Vem hade inte velat ha en skylt inför sändningar och synas där?

Jag undrar varför HM inte syns? Eller Stadium? Eller Spendrups som kanske kunde kränga något annat än ett alkoholfritt öl?
Ja, det finns naturligtvis en rad företag och jag fattar inte att de tvekar.

Är det ren slöhet, ett ointresse eller vet företagen att det inte säljer med damfotboll? Inte utan att jag undrar när man ser tittarsiffrorna och hur kvällstidningar och morgontidningar står på med ett enormt utbud av material.
För om medierna har gått ”all in” så är företagen alldeles för passiva och fega – och det fattar jag inte.

***

Jag drömmer om Sverige-USA i VM-final.

***

En ytterligare vinnare i det blågula triumftåget är arrangörerna av EM 2013, det vill säga Svenska Fotbollsförbundet. Inte nog med att VM lyft det svenska landslaget i popularitet, en plats i OS nästa år garanterar bra fokus på landslaget även under 2012 och därefter väntar ett hemma-EM.

Borde kunna bli bättre drag än på U21-EM som var en toksuccé och med tanke på den nya Nationalarenan får även mästerskapet en häftig, ny arena.
Allt annat än en publiksuccé vore ett fiasko, för då har inte förbundet gjort sitt.

***

Precis landat i Frankfurt och staden möter oss med en magisk arena. Allt är upplagt för en klassiker onsdag kväll. Bara hoppas att det blir samma mäktiga inramning som det varit tidigare under VM i Tyskland. Den tyska publiken som dominerar är värd en eloge för trycket den skapar.

Även imponerad av att närmare en miljon svenskar slog på tv:n mitt på dagen en vacker söndag i juli och kollade Sverige-Australien. Bara det att sju av tio som kollade på tv de spanade in Sveriges 3-1 seger.
Fattar dock inte att Fifa sätter så konstiga avsparkstider.

Är det så att Fifa är rädd att inte få in matcherna i tv-tablåerna i bra kanaler om det går på bästa sändningstid? Tyvärr är det troligen skälet. För alla länder är inte som Sverige och Tyskland, ta bara England där BBC först ändrade sig samma dag och sände landets VM-kvart som ändå gick på eftermiddagen.

***

Har redan tippat VM-semifinalen i Svd: 1-0 till Sverige i förlängning efter att Schelin avgjort. Nu vet ni.

Publicerad 2011-07-12 kl 16:25
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå