Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Lundh: Friends ger AIK en unik möjlighet

Olof Lundh

Upp emot 50 000 åskådare.

På en allsvensk match?

Sanslöst, trodde det tillhörde en annan tid.

När AIK:s startelva söndag eftermiddag springer in på Friends Arena för sin första allsvenska match i Solna Stads och fotbollsförbundets nya skrytbygge så är det inte bara närmare 50 000 åskådare som tar emot laget utan man dånar även in i en ny tidsepok; för klubben och i förlängningen för svensk klubbfotboll.

Även om det byggts nytt runt om i Sverige så kan få av dem mäta sig med Friends Arena och Tele2 Arena som öppnar i sommar. Fotbollen tar klivet in i en ny värld, och även om den har sina minus med en risk för mindre stämning, så är det självklart att de breda massorna villa ha komfort även på fotboll, och är ett måste för dess kliv.

Annons

Över tre miljarder kronor har gått in i en toppmodern arena och den ska nu AIK göra till sin hemmaborg. Standaret från Råsunda är med, inmarschen densamma och om man en gång i tiden har kunnat skifta från Stadion till Råsunda så kan man naturligtvis ta klivet till Friends Arena, för tiden har en läkande effekt.

Kraften AIK visar när man i det närmaste fyller Friends Arena i hemmapremiären är enorm. Självklart finns en stor nyfikenhet kring en ny arena, men det är få klubbar som hade klarat av att åstadkomma ett sådant drag att till och med en match mot Syrianska i april blir en höjdpunkt man måste vara en del av. Det är historiskt.

Två matcher i den svenska seriefotbollen har dragit över 50 000 och bägge har IFK Göteborg som avgörande beståndsdel, dels ett derby mot Örgryte i allsvenskan 1959 då man surfade på effekten av VM 1958 och sedan när Blåvitt i division 2 mötte Gais i ett derby 1976. Överhuvudtaget är det 50-talet och 60-talet som dominerar bland allsvenskans publiktoppar.

Annons

Det var en annan tid i Sverige då, med en tv-kanal och dagstidningar i en form men inte mycket annat som pockade och lockade dåtidens medborgare att splittra upp sin tid på. Omvärlden var långt bort. Annats i dagens samhälle, där det är nya upplevelser nästan varje sekund och där vi med smartphones aldrig är längre än ett knapptryck bort från vad som sker i London, Madrid eller Milano.

Jo, det finns några undantag i publikboomar i modern tid i allsvenskan, men de är få och matcher med över 40 000 åskådare är ett 031-derby 2002 då Örgryte och Blåvitt drog nästan 43 000 åskådare till Ullevi och sedan guldmatchen 2007 då Wernbloom o Co tog emot Trelleborg och 41 500 kom till Ullevi.

Jag fattar att andra klubbars fans inte gillar att se hur AIK drar i väg och på något sätt blir man så enögd att man hellre ser andras motgångar än inser att framgångar kan lyfta hela svensk fotboll. Fast glöm inte att det var 08-derbyna kring millennieskiftet som fick fart på publikdraget i svensk fotboll och det gynnade alla.

Annons

På samma sätt är det när AIK nu skapar ett sanslöst drag kring allsvenskan med sin hemmapremiär mot Syrianska. All fokus på allsvenskan, publikfester och nya arenor gör att fler får upp ögonen och svallvågorna från Friends Arena kommer att vandra ut i Sverige och ha effekt på betydligt fler klubbar än bara AIK.

Inför arenaskiftet har AIK spelat sina kort väl och såg till att ta in Tele 2 Arena i processen vilket fick ägarna till Friends Arena att töja på alla möjligheter och förutom rena pengar som en signing bonus så ger hyresavtalet klubben en möjlighet att rida på sin egen kraft i form av popularitet. Bra fart på försäljningen kommer att ge bra fart i klubbens ekonomi.

Upp till klubben att förvalta det unika läge man har att kliva ifrån rivalerna. För om man ser till att pengarna går till laget och inte tappar fokus (likt man gjorde efter Champions League och som slutade i haveri) och får det att generera sportsliga framgångar så blir det svårt för de andra klubbarna att hänga med AIK. Samtidigt vet alla som följer fotboll att pengar inte löser alla problem.

Annons

I och med att AIK bara är hyresgäst så slipper man situationen som Malmö FF brottas med, där svårigheten att driva en arena ska balanseras med att få ett slagkraftigt lag på planen. Risken minskar vilket självklart innebär att en del av vinsten går till Friends Arenas ägare, men tack vare Tele 2 Arena och Stockholms stad så kunde AIK skaffa sig ett starkt läge.

Givetvis finns de som är irriterade på att AIK kan surfa på förbundets storsatsning ihop med byggbolag, fastighetsbolag samt Solna Stad. Förståeligt men livet är inte rättvist och det vore omöjligt att för förbundet att ha en arena utan en hyresgäst som spelar mer regelbundet och ser till att det kommer in några inkomster.

Det är en problematik som är omöjlig att lösa och det är bara upp till de andra klubbarna att se till att försöka övervinna AIK:s försprång på andra sätt. Det finns ingen likhet, för olika kommuner agerar på olika sätt när det gäller klubbar, arenor och stöd och det enda som gäller är att maximera sina egna förutsättningar.

Annons

Alla inser att nyhetens behag kring en ny arena kommer att svalna och att det kommer tuffare tider, inte minst för Friends Arenas ägare. Det går inte att utesluta en framtida konkurs eller ekonomisk rekonstruktion – det skedde med Parken i Köpenhamn – och då kan AIK:s villkor samt tillvaro ändras, men fram till dess är det bara att ge allt för att maxa det unika läget.

Publicerad 2013-04-07 kl 11:35

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto