POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
SPANIEN

Banan-ätandet: En planerad kampanj

Foto: Instagram/AS/C More

Dani Alves åt en banan och sparkade igång en internationell motreaktion mot läktarrasismen.

Nu berättar en reklambyrå att det var en planerad kampanj.

– En handling väger mer än tusen ord, säger en av delägarna i byrån till AS.

Runt om i världen har folk delat bilder där de tar avstånd från rasism. Tanken är enkel: ta en bild där du äter en banan - precis som Dani Alves gjorde i helgens match mot Villarreal. Samtidigt har hashtaggen "#weareallmonkeys" spridits via världens modem och fiberlinor.

I en intervju med spanska tidningen AS berättar nu en reklambyrå att det hela var planerat, tack vare Neymar. Det var under Barcelona-derbyt mot Espanyol som Barça-stjärnan fick höra de i Spanien fortfarande vanliga "apljuden" från läktarna. Efter matchen pratade 21-åringen med sin far och rådgivare om en motaktion.

– En handling väger mer än tusen ord, säger Guga Ketzer, delägare i reklambyrån till tidningen.

– En gest behöver inte översättas, och nu ser vi hur det här sprids över världen. Idén att äta en banan var Neymars, men i slutändan blev det Alves.

Neymar var direkt ute efter matchen med bilden och sedan dess har alla från Italiens premiärminister till Mario Balotelli tagit efter.

En t-shirt med en bild på en banan och hashtagen på spanska (#somostodosmacacos) till priset 225 kronor har lanserats.

Se klippet på Alves banan-aktion här!

Publicerad 2014-04-29 kl 16:59
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå