Streama alla matcher från La Liga på TV4 Play
Banan-ätandet: En planerad kampanj
Spanien
Dani Alves åt en banan och sparkade igång en internationell motreaktion mot läktarrasismen.
Nu berättar en reklambyrå att det var en planerad kampanj.
– En handling väger mer än tusen ord, säger en av delägarna i byrån till AS.
Foto: Instagram/AS/C More
Runt om i världen har folk delat bilder där de tar avstånd från rasism. Tanken är enkel: ta en bild där du äter en banan - precis som Dani Alves gjorde i helgens match mot Villarreal. Samtidigt har hashtaggen "#weareallmonkeys" spridits via världens modem och fiberlinor.
I en intervju med spanska tidningen AS berättar nu en reklambyrå att det hela var planerat, tack vare Neymar. Det var under Barcelona-derbyt mot Espanyol som Barça-stjärnan fick höra de i Spanien fortfarande vanliga "apljuden" från läktarna. Efter matchen pratade 21-åringen med sin far och rådgivare om en motaktion.
– En handling väger mer än tusen ord, säger Guga Ketzer, delägare i reklambyrån till tidningen.
– En gest behöver inte översättas, och nu ser vi hur det här sprids över världen. Idén att äta en banan var Neymars, men i slutändan blev det Alves.
Neymar var direkt ute efter matchen med bilden och sedan dess har alla från Italiens premiärminister till Mario Balotelli tagit efter.
En t-shirt med en bild på en banan och hashtagen på spanska (#somostodosmacacos) till priset 225 kronor har lanserats.
Se klippet på Alves banan-aktion här!
Publicerad 2014-04-29 kl 16:59