Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
SPANIEN

Barças marknadschef: Vi vill inte vinna med ”catenaccio”

För en vecka sedan skickade Inter ut Barcelona ur Champions League. Den spanska klubbens marknadschef är tydlig:
– Vi vill inte vinna med "catenaccio", fansen ska ha kul, säger Lander Unzueta till fotbollskanalen.se.

Det är bara en vecka sedan Inter chockade fotbollsvärlden genom att slå ut titelförsvarande Barcelona ur Champions League. Detta efter en stark försvarsinsats på Nou Camp som fått många att dra paralleller med ”catenaccio” – efter det tuffa och cyniska försvarsspel som Inter körde framgångsrikt med på 1960-talet.

– Vi vill vinna, men med ett offensivt spel med fair play och det ska vara roligt. Vi vill inte vinna med catenaccio. Fansen ska ha kul, säger Lander Unzueta, marknadschef i FC Barcelona.

–Vi har ett ansvar mot de 2000 ungdomar som bär tröjan varje dag.

Vad betyder det att ni åkte ut?
– Vi är glada över att vi var i semifinal och över att laget i stort går bra. Så här är det i sport, ibland vinner man och ibland förlorar man.

– Men vi är glada över laget och det har varit en spektakulär tid de senaste åren.

”Mer än en klubb” är mottot som styr FC Barcelona. Den spanska storklubbens marknadschef Lander Unzueta gästade Stockholm Media Week på onsdagen för att berätta om hur den medlemsägda klubben vuxit till ett av världens största och framgångsrikaste varumärken.

– Mottot om att FC Barcelona är mer än en klubb är myntat av klubbens president på 1960-talet, för fem år sedan drog vi upp en ny vision som bygger på det men kan gälla även i dag och på en global nivå där klubben ska växa för att kunna göra nytta. Vi är verkligen dedikerade att göra skillnad, säger Lander Unzueta.

– Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet.

Lander Unzueta är mån att framhäva att resultaten är viktiga och visar att klubben tagit elva titlar de senaste sex åren – men att man använt det som ett verktyg.

– Det här säger jag inte för att visa att vi är bäst utan för att titlar ger intäkter som gör att vi kan bygga vidare, säger han.

Han poängterar hur viktig klubbens katalanska identitet och talar om det starka arvet. Det handlar även om att klubbens akademi på La Masia ska ta fram spelare som kan historien och förstår dess värde. Samtidigt ska man ha de stora ikonerna och stjärnorna i laget.

– Vi vill kombinera ikoner med ett lag och det är inte lätt, men när vi vann Champions League i Rom i fjol hade vi åtta spelare från La Masia i laget, säger han.

För åtta år sedan omsatte FC Barcelona 1,2 miljarder kronor och hade drygt 100 000 medlemmar. I dag omsätter man över fyra miljarder kronor och har 175 000 medlemmar över hela världen. Sättet skiljer sig inte så mycket för hur andra klubbar jobbar:

– Vi uppfinner inte hjulet, säger han och pekar på tv-intäkter, biljetter och andra intäktsströmmar som även andra klubbar jobbar med.

Vilka andra klubbar i Europa mäter ni er mot?
– Inga. Men vi är ödmjuka och det är många klubbar som gör bra saker och givetvis tittar vi på andra och använder oss av en del saker och tar efter, även om vi anpassar det efter vår värld.

Tävlar ni mot Real Madrid även på marknadssidan?
– Nej, det är ingen tävling för vi tävlar inte om samma personer. Man kanske byter bilmärke eller ölmärke men man byter inte klubb.

– Sedan är ju modellerna för hur vi driver våra klubbar lite olika.

Det som skiljer FC Barcelona från de flesta andra klubbar är att man inte bär reklam på tröjan utan betalar Unicef för att finnas där. Dessutom jobbar med många av FN:s olika program riktade mot barn:

– I Fifa är 208 länder medlemmar, i Unicef är det bara 162 länder. Jag blev chockad första gången jag hörde det. Vi betalar nu Unicef två miljoner dollar för att finnas på vår tröja, säger Unzueta.

– Vi är globalt inriktade på utbildning och hälsa och fotbollen är inte målet utan ett bra verktyg att försöka hjälpa utsatta och svaga barn.

Landor Unzueta är mån om att lyfta fram att fotboll och FC Barcelona är känslor och att det är något man tar med:

– Bakom vårt klubbmärke finns ett hjärta som slår.

Tror du att vi får se Barcelona med reklam på tröjan i framtiden?
– Det är upp till klubbens medlemmar att bestämma om det.

Barcelonas president Joan Laporta får ju inte sitta kvar efter sina åtta år i sommar. Vad tror du en ny president kan betyda för er vision?

– Den nya styrelsen kommer säker att komma med förslag men innan vi vet vilka de officiella kandidaterna är så kan vi inte säga något om det.

– Modellen är ju bra så jag tror inte det blir något stort, bara någon finjustering.

Hur mycket använder ni spelarna i det här?
– Spelarna har en del i vårt engagemang, sedan har ju spelarna egna områden, men vi tar med spelare till skolor, sjukhus och ibland på resor.

Vad har Zlatans flytt betytt för ert varumärke i Sverige?
– Alla spelare är givetvis viktiga tillgångar för klubben och bygger värden, så även Zlatan.
Har ni från marknadssidan inflytande på vilka spelare ni värvar?
– Nej, vi delar mycket tydligt på det sportsliga och det affärsmässiga. Det är tur för mig att det finns andra som tar sådana beslut.

Publicerad 2010-05-05 kl 18:14
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons