Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Streama alla matcher från La Liga på TV4 Play

Experten om Barcelonas megaavtal med Spotify: "Låga sponsorintäkter har inte varit problemet"

La Liga

Ett av de största sponsoravtalen i fotbollsvärlden.
Men de svenska miljarderna från Spotify kommer inte enbart vända skutan för Barcelona.
- Barcelonas ekonomiska problem har i huvudsak inte berott på att de haft låga sponsorintäkter, säger ekonomen Kristof Vogel till Fotbollskanalen.

4:32
Nästa

Avbryt
Försök igen

Foto: Bildbyrån.

Se höjdpunkterna från Barcelona-Osasuna i spelaren ovan.

I tisdags stod det klart att den svenska musikstreamingtjänsten Spotify blir ny huvudsponsor för FC Barcelona från och med säsongen 2022-23.  

Det innebär att företagets logga kommer att synas på magen av klubbens matchtröjor de kommande fyra åren - hos herr-, dam-, och juniorlag - samt på träningskläderna de kommande tre åren. För första gången någonsin har klubben även sålt namnrättigheter till arenan Camp Nou, som de kommande fyra åren kommer att heta Spotify Camp Nou. 

Avtalet är skrivet över fyra år och enligt den amerikanska sajten ESPN uppges avtalet vara värt 280 miljoner euro (2,9 miljarder kronor). Något som motsvarar cirka 70 miljoner euro årligen (730 miljoner kronor) och innebär att det är bland de största sponsoravtalen i världen enligt ekonomen Kristof Vogel, som specialiserat sig på att analysera fotbollsklubbars ekonomiska situation och gjort sig känd på sociala medier under "Osynliga handen".

Annons

- Real Madrids avtal med sin huvudsponsor, flygbolaget Fly Emirates, är av ganska likt detta storleksmässigt och sedan är Manchester Uniteds huvudsponsoravtal med teknikbolaget Team Viewer en bit där nedanför. Men å andra sidan säljer United sponsoravtal till sitt tränings-kit separat, vilket skiljer sig från Barcelona och Real Madrids sponsoravtal. Det gör att avtalet blir något mindre. Men i helhet ligger bara de Real Madrid och Manchester Uniteds sponsoravtal i nivå med Spotify och Barcelona storleksmässigt, säger Vogel till Fotbollskanalen och fortsätter: 

- Det man kan konstatera är att Barcelona kommer fortsätta få in bra inkomst från sin matchtröja fast på en lite högre nivå än tidigare. Det följer även trenden i Europa, att huvudsponsoravtalen ökar med en viss procent varje gång det förnyas. 

Annons

Barcelona har som känt haft stora problem med sin ekonomi de senaste åren. Bland annat var man tvungen att släppa klubbikonen Lionel Messi till Paris Saint-Germain i somras på grund av sina ekonomiska problem. Men trots att sponsoravtalet med Spotify kommer att hjälpa klubben en bit på vägen för att ordna upp sin ekonomi så kommer det att krävas mer. 

- Barcelonas ekonomiska problem har i huvudsak inte berott på att de haft låga sponsorintäkter. Det har i första hand berott på att de haft hybris på transfermarknaden under fyra eller fem år tillbaka i tiden. Så för att de ska få ordning på sin ekonomi måste de fortsätta att sluta flera avtal som detta med Spotify, men samtidigt också gå tillbaka till det som de varit duktiga på tidigare - att integrera spelare från sin akademi, La Masia, in i A-laget, säger Vogel och fortsätter: 

Annons

- Det har varit deras konkurrensfördel. Att handla på transfermarknaden på de nivåer de har gjort de senaste åren har inte varit deras styrka, och det är det som har lett till deras ekonomiska problem. Så att inse vad de själva är bra på, och mindre bra på, är det enda sättet att få ordning på deras ekonomi på längre sikt. 

Sponsoravtalet med Spotify är värt mer än bara pengar, dock. Spotify är bland de ledande aktörerna på marknaden att hantera och analysera så kallad "Big data" - vilket kan vara till Barcelonas fördel. 

- Big data är algoritmer med artificiell intelligens. Spotify vet till exempel vad deras kunder lyssnar på och sedan kategoriserar det, så det skapar förslag på spellistor till dig som kund.  

Här ser Vogel att både Spotify och Barcelona kan ha stor nytta av varandra. 

Annons

- Barcelona uppges har cirka 60 miljoner följare - bara i Europa. Så det är nog en del i varför Spotify gått in i det är avtalet med Barcelona, för att kunna nå ut till de 60 miljonerna som alla kanske inte är kunder hos företaget idag. 

- Samtidigt kan detta vara en strategisk möjlighet för Barcelona. Klubben kan lära sig av Spotify hur man hanterar och analyserar big data bättre, för att lära sig sina följare och supportrars beteende. Vad de tycker om, vilken typ av reklam de uppskattar. På så sätt kan de rikta sin marknadsföring i framtiden på ett effektivare sätt. Vilket vidare även kan ge dem en hävstång hos sina andra sponsorer. 

Barcelonas tidigare huvudsponsor var det japanska E-handelsföretaget Rakuten. Det sponsoravtalet löper ut efter den pågående säsongen och därefter kommer Spotify att ta vid som ny huvudsponsor. 

Annons
Publicerad 2022-03-17 kl 17:49

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto