Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
SUPERETTAN

Efter bombhotet - nu skärps säkerheten med 475 kameror

Han hittade själv bomben utanför Tele2 Arena.

Först blev säkerhetschefen förbannad och ledsen - för att sedan begära skärpt bevakning i området.

- Jag önskar att min tjänst inte behövdes, men vi måste jobba hela tiden, säger Michael Englund.

Utanför arenan låg en kartong med ordet "bomb" på. Trots att Michael Englund arbetat med säkerheten kring Tele2 Arena i över fem år tvingade lådan honom att tänka om.

Den befintliga säkerheten var inte tillräckligt.

- Vi i krisledningen satte oss ner, brainstormade och tänkte på vad vi skulle göra kortsiktigt men också långsiktigt, säger han.

Höjd säkerhet

Lösningen blev skärpt bevakning.

Bomben, som polisens tekniker bedömde som skarp, har sedan dess resulterat i att flera staket monterats upp, vakternas rondschema har lagts tajtare och allt i arenaområdet kontrolleras av 475 övervakningskameror.

- Självklart höjde det vårt säkerhetstänk, säger Michael Englund.

- I dag ska alla vara uppmärksamma på avvikande beteenden, på avvikande materia. Det är ett huvudspråk vi har. Alla som jobbar i arenan jobbar med säkerhet. De är ambassadörer för säkerhet och trygghet.

Den höjda säkerheten har gjort Englund trygg.

För att skapa ett extra lugn inför Hammarbys och Djurgårdens premiärer har säkerhetschefen under en längre tid hämtat information från personer i Stockholmsklubbarna.

- Vi har varit väldigt involverade hela vägen, säger Hammarby Fotbolls vd Henrik Kindlund.

- Det har handlat mycket om publikflöden, själva infrastrukturen. Det strategiska i säkerhetsarbetet som man aldrig tänker på som vanlig åskådare.

"Senaste generationens arena"

Det är också bitar som Djurgården har bidragit med.

- Det här är den senaste generationens arena. Den är anpassad för allsvensk fotboll, för att ta emot publik, säger Daniel Malmgren, klubbens marknadsansvarig, som dock vill tona ner eventuella förväntningar en aning.

- Det gäller att man inte målar upp en allt för positiv bild till en början. Hösten kommer vara en inkörningsperiod, och vi vill ha hjälp av alla som besöker arenan för att få reda på vad som inte funkar för att kunna fixa till allt successivt.

Publicerad 2013-07-18 kl 18:13
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons