Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
SUPERETTAN

Hammarby spränger magiska gränsen - mest publik någonsin i Sverige

Foto: TV12

Hammarby ser ut att bli Sveriges bästa publiklag någonsin. Snart spränger stockholmarna den magiska gränsen – fler än 300 000 åskådare under samma säsong.
- Det är synnerligen troligt att vi klarar det, säger den biljettansvarige Markus Nilsson.

Ingen lär väl ha missat att år 2014 utgjort ett lyft för Hammarby, både på planen och på läktarplats. I takt med att Nanne Bergstrands manskap nosar på avancemanget till allsvenskan sluter supportrarna upp som aldrig förr för att följa dramatiken. På Tele2 Arena har Bajen byggt upp ett imponerande publiksnitt med 19 461 personer per match.

Det räcker för att klubben redan nu ska kunna titulera sig som Nordens för stunden mest publikdragande lag, följt av FC Köpenhamn, AIK, Bröndby och Malmö FF i listan över topp fem. Skulle Hammarby locka minst 23 500 besökare mot först Östersund och sedan Jönköpings Södra i superettans slutskede står det klart att snittet dessutom överstiger 20 000 per match.  Någonting som inte hänt sedan AIK under 2007 kunde stoltsera med ett snitt på 20 465.

Men inte nog med det. De svartgula lokalrivalerna får även lämna ifrån sig en präktig  rekordnotering, den som mest publikdragande genom alla tider. Ifjol räknade AIK in sammanlagt 283 497 betalande på Friends Arena i allsvenskan, och Hammarby som står på 252 994 kommer snart att passera. Dessutom tror föreningens biljettansvarige, Markus Nilsson, att även milstolpen på 300 000 i publiken lär ryka.

- Det är synnerligen rimligt att tro vi klarar av det, om jag ska uttrycka mig lite gammalmodigt. Vad som krävs är att vi snittar 24 000 mot J Södra och Östersund, och med tanke på att vi redan sålt 30 000 till den ena av matcherna och drygt 20 000 till den andra ser det väldigt bra ut, säger Nilsson till fotbollskanalen.se.
- Sedan ska ju alla som köpt biljett dyka upp också, men med tanke på hur jämnt det är i toppen av tabellen är det inte så sannolikt att folk stannar hemma.

De 300 000 är redan i hamn?
- Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken, men det känns helt klart troligt. Den sista matchen är i princip slutsåld, även om det kan dyka upp några enstaka restbiljetter, och då ska man ha i åtanke att det återstår tre veckor till avspark. Det blir intressant att följa hur folk agerar de två veckor som återstår till den näst sista omgången också, mot Östersund. Kanske är den så intressant att det blir lapp på luckan där också.

Markus Nilsson pekar ut flera faktorer som lagt grunden för den hajp som bara vuxit sig starkare sedan premiären mot Degerfors i våras. Han nämner dels förstärkningen i ledarstaben, där tränaren Nanne Bergstrand och sportchefen Mats Jingblad ingjuter förtroende bland fansen, med sin långa erfarenhet och sina dokumenterade framgångar. Dels tror Nilsson att många fortfarande är nyfikna på Tele2 Arena, som ju invigdes förra sommaren och därmed ersatte Söderstadion som A-lagets hemvist. Och vid sidan av det har flera organiserade supportergrupper varit skickliga på att peppa och sprida information för matcherna i sociala medier.

- Men det enskilt viktigaste är förstås den sportsliga biten, att vi vunnit våra matcher. Det är ju någonting som genererar X antal tusen besökare, som inte hade kommit på matcherna annars. Utan vind i seglen på planen hade det varit avsevärt svårare att fylla arenan, även om dragit på med kampanj efter kampanj, säger Nilsson.

Hur stor är möjligheten för er att bibehålla den här styrkepositionen även framöver?
- Det är en hypotetisk fråga, för den hänger ihop med hur bra det går för oss på planen. Skulle vi gå upp till allsvenskan kommer intresset givetvis att stegras ytterligare, åtminstone den första säsongen. Men man ska komma ihåg att allt blir vardag till sist för oss människor. Det finns ingen garanti att vi fyller ut arenan bara för att är med i den högsta serien. Vi kommer att behöva fortsätta plocka poäng på planen för att hålla uppe siffrorna på de här nivåerna.

Vad gäller tidernas bästa snitt i svensk fotboll är det Örgryte som står högst upp på tronen. Säsongen 1959 var göteborgarna över 25 000 per match, vilket räckte till 280 000 åskådare totalt  eftersom det bara spelades elva matcher det året.

Publicerad 2014-10-10 kl 20:04
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons