Svenska Cupens nya upplägg hyllas unisont. Tävlingssäsongen förlängs och det har även inneburit publiksuccéer för flera lag. Men C Mores expert Jens Fjellström menar att det bara har varit en halv succé. I podcasten Sporthuset lyfter han argumentet.
- Innan det nya cupupplägget så var de publikmässiga topparna 4-5-6000 åskådare. Nu är det 20, 30 och 40 000 åskådare. Varför är det då bara en halv succé? Jo, för att det är Stockholmsklubbarna som är loket i det här Svenska Cupen-tåget. För de har arenor som erbjuder spelbart underlag även i februari och mars, säger Fjellström.
- Medan MFF lirar på gamla IP, Kalmar lirar på Gasten, HIF ute på Olympiafältet och IFK Göteborg hos rivalen Häcken och deras hemmaplan. På de här arenorna finns inte den optimala möjligheten att locka publik och att ge den bästa servicen och komforten och inte heller att skapa den bästa inramningen.
För att publiksuccén i Svenska Cupen ska sprida sig även till de södra delarna av Sverige föreslår Jens Fjellström en lösning:
- Ordna spelbart gräs på Gamla Ullevi och Swedbank Stadion även under perioden december till mars. Lägg konstgräs där. Och framförallt; spela era cupmatcher där. Det hade ni gjort om det var Champions League eller Europa League. Konstgräs vinter, naturgräs övriga delar av året! Vem vågar testa det först?