Sverige kommer i sin VM-uppladdning att möta Tyskland på Friends Arena den 6 april. Under torsdagen släpptes biljetterna till matchen och efterfrågan var stor. Bara några timmar efter släppet var siffran över 10 000 sålda biljetter.
- Jag blir givetvis glad när jag hör att intresset för matchen är så pass stort redan nu. Efter VM-lottningen blev jag riktigt sugen på att komma igång med fotbollen 2019 och matchen mot Tyskland kommer vara viktig för att skapa en bra känsla in mot de sista förberedelserna inför mästerskapet. När matchen presenterades sa jag att vi hoppades på stor uppslutning och grym inramning och det gör jag fortfarande, säger förbundskapten Peter Gerhardsson till förbundets hemsida.
Matchen är den första damlandslaget spelar i Stockholm på fyra år, något förbundet tror är en anledning till intresset.
- Framförallt är det väl att vi närmar oss VM och intresset för landslaget är stort inför mästerskapet. Och så är det första matchen på fyra år som spelas i Stockholm vilket vi ser som en bidragande orsak att många supportrar, familjer och föreningar i området som inte i vanliga fall har möjlighet att se damlandslaget i samma utsträckning, nu får chans och möjlighet att se laget i Stockholmsregionen, säger damlandslagets pressansvarige Fredrik Madestam till Fotbollskanalen.
Intresset har varit stort bland föreningar som vill se matchen, men även bland privatpersoner har intresset varit större än vid andra landskamper.
- Jämför med hur biljetterna säljs till ordinarie landskamper och kvalmatcher ökar andelen singelbiljetter, alltså supportrar som köper mellan en och sex biljetter, och att den ökningen är mycket större än vi ser på andra matcher. Vilket givetvis är kul, säger Madestam.