Efter elitklubbarnas kritik - nu svarar Sef-basen: "Oroväckande"

Superettan

De svenska elitklubbarna har starka åsikter om de ojämna U21-serierna.
Nu svarar Sef:s sportdirektör Stefan Lundin på kritiken.
- Så här stora siffror brukar det inte vara, så det är lite oroväckande och det gör mig lite fundersam, säger han till Fotbollskanalen.

I inledningen på årets U21-serier har resultat som 13-0, 9-0 och 10-4 förekommit. Matcher med stora siffror och matcher där lag ställer upp med rena ungdomslag förekommer förhållandevis ofta.

De svenska elitklubbarna är splittrade i frågan kring U21-serierna och tycker bland annat att nivån är för ojämn och att resorna är för långa. Nu svarar Svensk Elitfotbolls sportdirektör på kritiken.

- Det som har hänt nu tycker jag är lite ovanligt. Just nu känns det som att det har varit en period med dåliga resultat.  Så här stora siffror brukar det inte vara, så det är lite oroväckande och det gör mig lite fundersam. Man får ta det på allvar självklart, men det är ju en problematik med just ett tätt spelschema för A-lagen. Det gör att det ibland blir så att det ena laget kommer med ett sämre lag, säger Lundin till Fotbollskanalen.

- Överlag så fungerar det bra, men det blir ofta så att när en match inte blir som man tänkt sig så blir det också en form av exempel hur det hela inte fungerar. Då blir det också väldigt lätt att uttala sig väldigt negativt om U21 på grund av det resultatet.

På vilket sätt tror du man kan undvika resultat som dessa framöver?
- Vi har uppmanat klubbarna att kommunicera innan matcher och delge det andra laget hur deras situation är. Varje klubb måste ta ansvar för sin egen verksamhet. Mitt motto har varit sedan jag började jobba med det här, att varje match blir vad man gör den till. De flesta klubbar gör det här exemplariskt. Har båda lagen som möts bra inställning blir det väldigt utvecklande matcher.

Tycker du att ni har något ansvar här?
- Det måste varje klubb ta ansvar för, vi kan inte sitta och ringa runt till varje klubb inför varje match. Vi har uppmanat klubbarna att kommunicera innan matcher och delge det andra laget hur deras situation är. Så inte det ena laget står där med vässade tänder och mycket äldre spelare och det andra laget kommer med ett lag fyllt av 17–18-åringar. Det här är matcher för utveckling, båda lagen vill vinna och göra ett bra lag. Också att man ger det andra laget förutsättningar.

Tidigare har ni haft en ambition om att U21-serien ska vara tredje bäst i Sverige efter superettan och allsvenskan. Hur tycker du att nivån är i jämförelse med division 1?
- Det beror alltså helt och hållet inför varje match, vilka spelare som är med. Men man kan aldrig generellt säga och det har jag aldrig gjort att våra U21-serier är av division 1-klass. Vissa matcher i U21-serien kan till och med vara bättre än division 1-klass, men överlag både är och ska en division 1 -serie och vara bättre än en U21-serie.

- Å andra sidan så har svensk fotboll alltid haft väldigt goda spelutbildningar. Nu har vi till och med vunnit U21-EM och är i slutspel i sommar igen. Plus att vårt U19- och U17-landslag går allt bättre för varje år som går. Under hela den perioden har U21-serierna funnits. Man måste tänka på det, att det inte verkar så tokigt ändå med matchningen med tanke på hur vi fostrar spelare till europeisk fotboll och till A-lagen här i Sverige. De flesta spelare som lyckas har spelat U21-fotboll.

Tror du serien skulle kunna utvecklas om ni gjorde om serieupplägget på något sätt? Att till exempel ha en elitserie för klubbar som satsar väldigt hårt?
- Absolut, det där har vi funderat väldigt mycket på och har testa det i olika format också. Just nu så möter lagen från allsvenskan varandra så att det blir ett så likartat spelschema som möjligt. Framför allt om det är en mitt i veckan-omgång så har alla lag då det. Nu har du också fått bort matcherna där de allsvenska lagen är för överlägsna lagen i superettan, eftersom de är i olika serier. Det har vi gjort för att få ett mer nivåanpassat gruppspel och jämnare resultat.

Klubbar som Norrby och Örgryte tror att klubbarna skulle gynnas av att spela mot ett mer lokalt motstånd. Marcus Lantz, tränare i Örgryte, tror att det skulle bli högre kvalitet om lagen hade sitt motstånd bara några mil bort. Stefan Lundin tycker tanken är god, men menar att vissa klubbar inte har några elitlag i absoluta sin närhet.

- Det är självklart en sak att titta ytterligare på för att förstärka det regionala spelet. Det är absolut en sak vi funderat på, men samtidigt har du då ett problem i att du möter samma lag hela tiden. Jag tycker att vi gick det lite tillmötes när vi nu har valt att ha en norra och en södra i gruppspelet. Både för allsvenskan och superettan. Det har vi valt på grund av reseavstånden, för att tänka mer regionalt. Sen ska U21 passa in i spelschemat för allsvenskan och superettan. Det är väldigt svårt att få allt att stämma perfekt. Det vi gör är att låta klubbarna bestämma sinsemellan när man ska spela mot varandra.

Det har tidigare diskuterats om U21-lagen skulle få möjligt att delta i det riktiga seriesystemet, för att få möjlighet till "större" tävlingsmatcher. Lundin berättar att det tyvärr inte är möjligt.

- Vi har försökt i många år att komma in i seriesystemet genom kliva in precis som man gör i många andra länder. Så även nu de senaste åren har vi försökt diskutera den frågan inom svensk fotboll. Men det är bara att konstatera att det har varit politiskt fotbolls-omöjligt att få in våra U21-lag i ett riktigt seriesystem. Där är den frågan mer eller mindre död och har varit så under en längre tid. Oavsett hur man ser på det vad som är rätt eller fel så är det bara att konstatera att våra U21-lag kommer inte in i seriesystemet som man har gjort i andra länder.

Varför inte?
- Det får du fråga distrikten om. Det är alltså inte Sef som säger nej.

- Så länge vi har den politiska diskussionen om att vi inte kommer att spela i seriesystemet då gäller det att alla tar ansvar för den här U21-verksamheten. För att de här unga spelarna måste få en matchmiljö ihop med seniorer. De spelare som inte börjar i A-lagsspelet eller de som är tillbaka efter skada/avstängning, de behöver matcher.  Det finns ett ansvar att ta för alla som är inblandade att se till att de matcherna blir bra, för spelarnas skull.

Hur är dialogen mellan Sef och lagen som deltar?
- Vi har regelbundet träffar med sportchefer, tränare, akademitränare och regelbundna tipselitträffar. På grund av att vi inte kommer in i det riktiga seriesystemet så är vi låsta av att komma med egna lösningar. Än så länge har den här idén varit den överlägset bästa. Skulle någon komma med en ännu bättre idé så skulle vi hoppa på den direkt.

AIK:s sportchef Björn Wesström kallar U21-serien för en låtsatsserie. Bland annat för att lagen kan låna in vem som helst till seriespelet. Vad säger du om det uttalandet?
- Det är ett av syftena med den här serien, att man ska kunna ha spelarna på prov. Det gäller att få ut så mycket som möjligt av matchen. Om du får en spelare till dig, gör en bra situation av det. Det ingår i hela den här idén att spelare kommer från olika träningsgrupper. Det är som sagt en utvecklingsserie.

SISTA CHANSEN: Tävla och vinn exklusiva VIP-paket till Stockholmsderbyt.

Publicerad 2017-05-13 kl 08:01