Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Eriksson: "Nu står vi här, hur fan gör vi nu?"

Damallsvenskan

Damallsvenskan faller på UEFAs ranking och omvärldsbevakningen marknadsförings- och kommunikationsmässigt verkar vara lika med noll. 

7:56
Nästa

Avbryt
Försök igen

Se höjdpunkter från när Rosengård blev cupmästare i våras.

Vad hände?
Frankrike, Tyskland, Spanien, England och Italien. Det är länderna vars ligor som just nu rankas högre än damallsvenskan i Sverige. När nyheten om att den svenska ligan halkade ner från en femte till en sjätteplats på UEFAs ranking kom för snart två veckor sedan sa Elitfotboll dams sportchef, Stefan Alvén till Fotbollskanalen att det inte kom som någon överraskning. Vidare sa han också att man kämpar på och gör det med gott mod samt att man gärna tar den här konkurrensen med andra ligor.

Det här är lite som i offentlig sektor och kompetensbristen inom vissa yrkesgrupper som råder. I ungefär tio år har jag arbetat som kommunikationsstrateg och pressekreterare inom region och kommun. Under alla de tio åren har man pratat om att den skulle komma - bristen på utbildade och kompetenta medarbetare. Sen kom det en pandemi (Covid-19) och det som långsamt ändå hade kommit i sinom tid, kom snabbare och nu MÅSTE man ta tag i det. Det finns liksom inga genvägar längre för nu är det allvar.

Annons

Inte för att jag jämställer offentlig sektors utmaning med att rekrytera kompetenta medarbetare med damallsvenskans fall från femte till sjätteplats på UEFAs ranking, ta det inte så, men det jag jämför är själva retoriken och vetskapen om att något är på väg att hända men man tar ändå inte riktigt tag i frågan förrän man måste. Men nu står vi här och hur fan gör vi nu?

Grejen är inte heller rankingen i sig eller att damallsvenskan har tappat i kvalitet eller konkurrenskraft. Visst, det är inte kul att se att FC Rosengård, Sveriges bästa lag, åker till Portugal och kämpar i motvind på planen med att få fotbollen att fungera som den ska och se dem förlora, om än med knappa 1-0.

Var är omvärldsbevakningen?
Damallsvenskan är fortfarande en attraktiv liga ur flera aspekter. Det får inte glömmas bort. Unga talanger kommer hit för att utvecklas och rutinerade spelare som har testat på livet som utlandsproffs kommer tillbaka.

Annons

Tillbaka till Alvén och vad han mer säger om detta fall på rankingen och om ligans konkurrenssituation och att man inte vill att damallsvenskan ska vara en talangfabrik. Han säger: "Det är den verkligheten vi lever i tror jag, så länge vi inte har samma ekonomiska förutsättningar som de stora ligorna".

Jag håller med om de ekonomiska förutsättningarna. Men det finns andra förutsättningar som man kan använda så himla mycket bättre än vad man gör idag. Det damallsvenskan har tappat på vägen är vilken produkt den kanske är. Att bara jämföra pengar och ekonomiska förutsättningar gör ju bara att man bli deprimerad när man tänker på ligans  framtid. Men EFD, hur omvärldsbevakar ni när ni producerar marknadsföring och kommunikation om damallsvenskan i exempelvis era sociala mediekanaler? Hur använder och utnyttjar ni de spelare som startade sin resa i Sveriges högsta liga och idag är stora världstjärnor för att marknadsföra och kommunicera damallsvenskan?

Annons

De mänskliga resurserna när det kommer till marknadsföring och kommunikation kring ligorna i Europa skiljer sig, det är jag väl medveten om. Men innehållet och möjligheterna till att använda plattformar som är gratis idag (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok mfl) är desamma.

Att scrolla i flödena på hur Frankrike, Tyskland, Spanien, England och Italiens sociala medier-konton används och vilket innehåll som postas på de officiella ligornas konton för att sen jämföra med OBOS Damallsvenskans konton torde ju ge EFD och svensk fotboll i stort en hint om hur man kan göra saker och ting bättre.

Här till exempel:
https://twitter.com/_OBOSDamallsv/status/1595707730081484800?s=20&t=D4k-jzlFKOV1xTuaGb4cRA

Inte en rad eller länk om var man kan se matchen från Sverige, att det finns möjligheter att se den helt gratis med svensk kommentering eller liknande. Finns det något avtal som gör att DAZN (som just nu sitter på globala rättigheter till UEFA Women’s Champions League) inte får nämnas?

Annons

Sen kan man ju fråga sig om det här med att få hjulet att snurra och dra nytta av varandra; OBOS Damallsvenskan, klubbarna och Svensk fotboll, är något man inte ser att man gör hela tiden i de andra fem ligorna. Som här:
https://twitter.com/ManUtdWomen/status/1597495828687384577?s=20&t=HES6c4kceZV39zk--M5Daw

Att Women’s Super League själva kan dela innehåll från klubbarnas konton för att man tillsammans ska sprida damfotbollen är en vanlig syn i andra ligors kommunikation men om jag någonsin har sett det här i Sverige, det vette sjutton om jag ska vara helt ärlig.

Här sköter alla sitt eget utan en tanke på vad andra gör. I alla fall ser det ut så. Dessutom ser kommunikationsstrategin ut att skötas och omsättas av flera kockar i samma soppa för att uttrycka det milt.

Förbjudet att hypa
Eller som här, där Serie A Femminile i Italien har kopierat mycket från England, där man hypar och namnger spelare, visar klipp från mål och samlar ihop kommunikation som får fans att interagera på ett helt annat sätt.

Annons

Det verkar på något sätt vara “farligt” att hypa och marknadsföra individer i svensk damfotboll, de som är profiler och kan hjälpa till att lyfta damallsvenskans varumärke ute i Europa och världen. Tänk ett inlägg då och då som börjar med: på den här dagen för x år sen, gjorde Fridolina Rolfö ett hattrick mot Liverpool FC i Champions League när hon tillhörde Linköping FC. “On this day” - formatet i världen på sociala medier har varit framgångsrikt.

Utnyttja tillfället, ta det i akt för att sprida damallsvenskans varumärke runt om i världen. Använd det faktum att en av Sveriges absolut just nu, bästa spelare, inte bara i vårt landslag men också i FC Barcelona, faktiskt har kickstartat sin karriär här. Sådant skapar interaktion med, inte bara den svenska publiken men också de som har följt Rolfös karriär i både Tyskland och nu Spanien. Det finns flera sådana profiler, inte bara svenska, som har spelat i Sverige.

Annons

Men i Sverige håller vi oss istället till ren och skär information. Grafik på hur tabellen ser ut eller ett resultat i en match. Det är säkrast så. Jättefina bilder och grafik med text på som ger information som inte framkallar så många eller stora känslor.

Hos mig framkallar det dock känslor. Jag dör lite inombords varje gång det bara kommer information och ingenting som utnyttjar de sociala mediernas styrkor och kommunikationens kraft överhuvudtaget.

Så kom igen - vi kan marknadsföra damallsvenskan så himla mycket bättre än hur vi gör det just nu och det är jag helt säker på att Stefan Alvén och hans kollegor på EFD vet. Problemet kanske är att de inte vet HUR?

Varför ska man vilja komma till Sverige och se fotboll?
Sättet som de andra fem ligorna tillsammans med sina respektive förbund arbetar kommunikativt och marknadsföringsmässigt tillsammans med klubbarna är något att ta efter.

Annons

Det ökar attraktionskraften för damfotbollen hos målgruppen som till och med kan tänka sig att resa till respektive land för att se en och annan fotbollsmatch. All publik behöver inte komma från inom Sverige för att man ska öka publiksiffrorna i damallsvenskan. Tänk utanför boxen. Tänk utanför Sverige.

Jag ska själv till Leicester i helgen och se fotboll i Women’s Super League. Deras kommunikation, interaktion och varumärkesbyggande arbete har lockat mig dit. Bara genom att jag följer dem på sociala medier där varje inlägg man postar är helt gratis.

Någonstans handlar det också om att känna till sin egen produkt väl och att man förstår hur målgruppen damfotbollsfans 2022 efter ett rekordår fungerar och vad de går igång på. Kanske är det där kunskapen brister här i Sverige? Jag vet inte. Men omvärldsbevakningen bör starta nu omgående och information bör göras om till kommunikation och interaktion ASAP.

Annons

Spelarna som kommer från damallsvenskan ut i de andra fem ligorna får uppmärksamhet från fansen redan innan bläcket har torkat på ett nysignat kontrakt. Fansen vill veta direkt vilka de nya stjärnorna i deras lag är, var de kommer ifrån och hur de är som fotbollsspelare. Kanske också kan vara en signal på enbart information om resultat eller hur tabellen ser ut någon gång ibland borde stå tillbaka för lite profilering av spelare i vår liga? Åt helsike med  Jantelagen ibland - det ÄR ok att att vara stöddig och visa upp det bästa man har och det bästa vi har är damallsvenskan och både den och spelarna förtjänar bättre.

Publicerad 2022-11-30 kl 19:04
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto