Camilla Hagman lämnar över rollen som kommunikationschef för Svenska fotbollsförbundet till förmån för herrlandslagets presschef Niklas Bodell, men kommer även i fortsättningen att vara chef över Kommunikations- och Marknadsavdelningen. Förändringen beror dock inte på den kritik SvFF fått för ett flertal ageranden under år 2013.
– De har inget samband med det som media kritiserat oss för. Jag förstår att man kan tänka så, men så är det inte, säger Hagman till fotbollskanalen.se.
Hagman har sedan förbundets omorganisation av Kommunikations- och Marknadsavdelningen för lite drygt ett år sedan arbetat dels som kommunikationschef och dels som chef över hela kommunikations och marknadsavdelningen, vilket förutom kommunikationsgruppen innefattar en affärsutvecklingsgrupp och en evenemangsgrupp.
– Jag ska inte förneka att jag ser fram emot att få jobba i en mer renodlad roll. Det är oundvikligt att fokuset blir lite splittrat när man har två roller, säger Hagman.
Förändringen till att ha en separat chef för kommunikationsgruppen har varit planerad sedan över ett år tillbaka, men andra rekryteringar prioriterades.
– Vi ville prioritera att få in en medieansvarig för herrlandslaget och en för damlandslaget. Då blev det så att jag tog båda tjänsterna, nu kände vi att det var rätt läge att genomföra den här förändringen, säger Hagman.
Varför är det rätt läge just nu?
– Tajmingen känns rätt, nu kommer Niklas in och jag ser mycket ljust på det här. Jag kommer att ha en tät dialog med Niklas och ser fram emot samarbetet med honom, säger Hagman.