Inför de flesta stora turneringarna krävs infrastrukturella omvälvningar i form av arenabyggen, nya hotell, förbättrade flygplatser och andra satsningar. Men med mindre än ett år kvar till EM i Polen och Ukraina oroar sig det europeiska fotbollförbundet över läget hos arrangörsländerna. Själva spelorterna är förvisso till belåtenhet, men enligt den operativt ansvarige Martin Kallen återstår oerhört mycket jobb att göra.
- De tre, fyra kommande månaderna blir avgörande. Särskilt när det gäller transportmöjligheter från flygplatserna till olika arenor och stadskärnor. Det blir ett annorlunda EM; fotbollsmässigt hoppas vi på ett uppsving gentemot Österrike-Schweiz 2008, men när det gäller trafiken kommer vi inte i närheten, säger han enligt the Guardian.
Kallen räknar upp en rad problemområden och medger att han ”legat sömnlös” över den alltför långsamma processen att få igång en ny terminal på flygplatsen i Gdansk. Just det bygget är av central betydelse eftersom man tänkt sig staden som en knutpunkt för övriga färdmedel därifrån.
Även flygplatsbyggen i Poznan och Wroclaw har försenats, vilket bekymrar Uefa.
- I frågan om vägar räknar vi också med att några projekt inte hinner färdigställas. Bilisterna kommer att behöva ta andra rutter än motorvägar för att ta sig fram på en del platser, säger Martin Kallen.
När det gäller Ukraina ser han tågnätet som det största hindret för en lyckad turnering. Bara Ryssland har en större areal av Europas länder, och ett smidigt fungerande järnvägsnät är a och o för att supportrarna ens ska kunna ta sig igenom det vidsträckta området.
Den 2 december lottas slutspelsgrupperna och efter det får de olika landslagen reda på var deras matcher ska spelas.