Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
SVERIGE
10å

Lagerbäck stöttar förbundets särbehandling av Svenska Spel

Förbundskaptenen Lars Lagerbäck stöttar landslagets särbehandling av Svenska Spel i mediepolitiken.
-Utvecklingen är demokratiskt tveksam, säger Peter Dahlén, professor i idrottshistoria vid idrottshögskolan i Oslo.

Trots att landslagets mediepolitik under mästerskap länge har varit att man enbart uttalar sig offentligt i samband med dagliga pressträffar med ledare och spelare fortsätter landslagets särbehandling av det statliga spelbolaget som också är storsponsor.
Fredagens webb-tv-sändningar från spelarhotellet var inget undantag.
Sändningen avslutas med programledaren Åke Ungers fråga: "till sist, har du någon nyhet du vill släppa ut?"
Då passade Lars Lagerbäck på att göra ett tydligt ställningstagande:
-Du har ju kollegor som reagerade på att vi satt här, men det förvånar mig lite grann, säger Lagerbäck.
-Vi jobbar mot vår hemsida och jag tycker att det här är ett bra initiativ. Vi kan ju ge lite bilden av hur vi upplever det. Det är inte alltid den rätta bilden kommer ut via medierna så jag tycker det här är jättebra.

"Gräddfil"

I programmet, som är drygt en halvtimme långt, förekommer även intervjuer med landslagsspelarna Andreas Isaksson, Sebastian Larsson och Andreas Granqvist.
Varje dag lägger bolaget ut ett flertal nyheter på sin sajt och har bland annat ensamrätt på en egen studio på spelarhotellet Villa Sassa.
Dessutom talar Svenska Spel öppet på sin sajt om att man får positiv särbehandling av fotbollsförbundet: "Svenskaspel.se webb-tv har som enda media tillgång till en gräddfil rakt in i det innersta av landslaget".
Svenske Peter Dahlén, som även är medieforskare vid universitetet i Bergen, är inte överraskad över utvecklingen.
-Det är en logisk utveckling kommersiellt och medieteknologiskt sätt, säger Dahlén.
-När norsk fotboll sålde rättigheterna 2005 för en miljard norska kronor krävde förbundet att samtliga elitserielag i Tippeligan skulle ha egen mediepersonal för att bättre kunna föra ut produkten Tippeligan - en liga som fått sitt namn efter sin stora sponsor Norsk Tipping, motsvarigheten till Svenska Spel. Förutom detta har de stora klubbarna i Norge och Sverige också egna mediekanaler där de via tv, internet och mobiltelefoni kan exponera sponsorer och sälja egna klubbprodukter.

"Ändra fokus"

Peter Dahlén hittar fler likheter i andra idrotter:
-Ser man sedan på OS och friidrottsmästerskap så har ju Nike och andra stora sportvaruproducenter haft egna presskonferenser med stjärnor som de själva har kontrakterat som reklampelare.
Fler medier har varit kritiska till särbehandlingen av Svenska spel, och farhågor finns att journalistiken blir allt mer styrd.
Dahlén tror att det är sportjournalisterna på tidningar som kommer i kläm.
-Inte nog med att tv-journalister har haft företräde till spelarintervjuer, nu startar även tunga sponsorer som Svenska Spel egna tv-kanaler där de kan erbjuda exklusiva intervjuer. Det innebär att tidningsjournalistiken tvingas ändra fokus och förhoppningsvis därigenom bli mer kritisk och granskande.

Publicerad 2008-06-13 kl 15:51
Annons
Annons
Annons