Populära Ligor

Populära Lag

Populära spelare

ANNONS

Landslagets meny - så äter spelarna

11å

En manlig fotbollsspelare på elitnivå behöver få i sig cirka 4 000 kcl varje dag för att orka prestera på träning och matcher.
Men hur ska han äta?

Här är kostrådgivaren Henning Svendsens förslag till meny:
Frukost (800 kcl)
-Havregrynsgröt eller yoghurt med müsli och mycket färska bär. Ta gärna även skivad banan och kiwi. Gärna juice som är så nära apelsinen som möjligt, helst färskpressad. Grovt bröd och ost. Vi behöver fett och ska inte gå på myten att det är onyttigt. Ägg är också bra.

Lunch (1100 kcl)
-Vitt kött som kyckling eller kalkon. Eller fisk. Eller pasta som gärna kan varieras, men gärna fullkornspasta. Sallad. Något grovt bröd till.

ANNONS

Mellanmål (1 000 kcl):
-Kanske en omelett eller en god yoghurt med müsli eller liknande.

Middag (1100):
Fisk eller kött eller pasta beroende på vad man ätit till lunch. Mycket grönt.

Om spelaren är hungrig på kvällen?
-Några knäckebrödsmackor och ost går bra. För de här killarna är det ingen fara att äta sent.

Pizza? Glass? Godis? Alkohol?
-Det ska undvikas, men vi är inte mer än människor och ska kunna unna oss det någon gång då och då.

TT

Publicerad 2010-01-18 kl 16:26
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto