Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

SVERIGE
1v

Sef vill behålla namnen på allsvenskan och superettan: "Kommer inte lyfta frågan"

Foto: Bildbyrån.

Allsvenskan spekulerades i mars byta namn.
Nu har Sef tagit beslut om att det inte ska ske framöver. 
- Vi vill värna om traditionen i varumärkena, säger Svensk Elitfotbolls generalsekreterare Mats Enquist till organisationens hemsida. 

I slutet av mars publicerade Expressen uppgifter om att Sef sålt namnrättigheterna för allsvenskan till transportföretaget DHL och att det kunde leda till ett namnbyte på serien. Det blev därefter kraftigt dementerat och under upptaktsträffen berättade Svensk Elitfotbolls generalsekreterare Mats Enquist att DHL i stället blir en ny officiell presentationspartner till serien.

- Byter namn gör vi inte. Vi låter allsvenskan heta allsvenskan även i fortsättningen. Vi är en stolt liga med lång tradition som byggts upp under alla år. Så det ska nog väldigt mycket till innan vi byter namn. Däremot behöver vi partners och i dag presenterar vi en ny ligapartner, sa Enquist då. 

Nu meddelar Sef att ett styrelsebeslut är taget om att varken allsvenskan eller superettan ska byta namn. Det innebär att organisationen inte kommer att ta upp frågan, om att ligorna ska förändra namn, med Svenska Fotbollförbundet. Däremot kan det fortsatt bli aktuellt med en officiell presentationspartner, precis som med DHL i dag. 

- Vi har diskuterat detta noga och en enig styrelse har slagit fast att framför allt Allsvenskan, men även det yngre liganamnet Superettan, har så starka värden att vi inte vill sälja bort det säger Mats Enquist till Sefs hemsida. 

- Vi vill värna om traditionen i varumärkena - både för att respektera fotbollens historia, våra lag och våra supportrar. Vi har gott om andra möjligheter att bygga andra kommersiella värden tillsammans med våra befintliga och kommande partners, och har redan nästan tredubblat de kommersiella intäkterna till klubbarna från och med 2020. Det är viktigt att definiera var gränsen för kommersialisering går, och i detta fall går det vid att liganamnen skall behållas, fortsätter han. 

Sef har just nu åtta officiella partners inom olika områden. 

Publicerad 2018-09-07 kl 13:00

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER