Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Spionen om Spanien: "Lättlästa"

Sverige

Med sina tre mål i EM-premiären ökade David Villa sitt marknadsvärde markant. Och det gäller att ställa sig i skyltfönstret när tillfälle ges.
Inte ens Villa kan vara säker på en plats i startelvan mot Sverige.
Att David Villa kommer att byta klubb efter Valencias mediokra ligasäsong tvivlar få på, trots att han gjort 58 mål på 101 matcher i klubben. Real Madrid uppges ha varit berett att ge Valencia 35 miljoner euro (333 miljoner kronor) för honom. Värdet ökade med premiärsuccén i EM. Och fortsätter Villa i samma stil så lär det skjuta i höjden ännu mer.
Hans agent José Luis Tamargo säger i sporttidningen Marca att Villa redan fått kontraktsförslag från Real Madrid och Barcelona. Chelsea, Tottenham och Juventus har också visat intresse för 26-åringen.

Annons

Hyllar Torres

Valenciaanfallaren själv är ödmjuk i medgången. Han betonade sin anfallskollegas betydelse för sin målskörd mot Ryssland. Med 17 mål på 32 landskamper är han dock effektivare än Torres, 15 mål på 50 landskamper, i landslagströjan.
-Folk har inte insett vilken arbete Torres lade ner för att skapa chanser, säger Villa. Två av mina mål kom till enbart efter ett stort arbete av Torres.
Och med en erfaren förbundskapten som Luis Aragones är den svenske Spanienspionen Thomas Lyth inte övertygad om att det blir samma Spanien som Sverige ställs mot.
-Det var en liten överraskning att Spanien hade både Villa och Torres mot Ryssland. Så man ska inte dra för säkra slutsatser att de fortsätter med det, säger Thomas Lyth till TT.

"Lättlästa"

Lyth ägnade flera timmar på torsdagen att tillsammans med förbundskaptenerna informera spelarna om Spanien.

Annons
-Hur de spelar kan bero på hur de bedömer motståndet. Vi räknar med att de mycket väl kan spela 4-5-1 ändå. Vad Lasse pratade om var att vi måste vara beredda på båda delarna.
Lättlästa, men svårstoppade. Så kan Lyths analys sammanfattas.
Han tror inte att en spansk satsning på både Torres och Villa från start behöver vara till nackdel för Sverige.
-Det kan vara bra om de har bägge två, det kommer att skapa möjligheter för Sverige också. Vi har ett anfall som inte är så pjåkigt heller.
Redan efter 2-0-målet mot Ryssland gick Spanien tillbaka till 4-5-1-uppställning. Sedan försvann Torres och Cesc Fabregas kom in.
-Villa vill inte jobba hem på långa vägar som Fabregas gör. De blir säkrare bakåt. I kvalet hade de ofta ett högt, aggressivt försvarsspel. Mot Ryssland blev de successivt lägre och lägre. Frågan är hur de bedömer Sverige, det avgör hur de kommer att spela.
Annons
Publicerad 2008-06-13 kl 15:33
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto