2019 var på många sätt ett succé år för damfotbollen. Den 6 april slog landslaget publikrekord när Tyskland stod för motståndet på Friends Arena, och även publikrekordet på klubblagsnivå slogs när Atlético Madrid mötte Barcelona inför över 60 000 åskådare. Dessutom har företag visat intresse. Ett på exempel på det var att Kosovare Asllani, Nilla Fischer och Caroline Seger ärades med varsina statyer. Bakom initiativet stod Svenska Fotbollförbundet och dess sponsorer.
Men coronautbrottet har utlöst en ekonomisk kris och landslagsspelarna Hedvig Lindahl och Kosovare Asllani har sina farhågor. De tror att damfotbollen löper risk för att få än mindre rampljus - och hoppas att Fifa går in och stöttar i den här svåra tiden.
- Vår utveckling handlar främst om att vi har haft synlighet och att fler företag har satsat på oss. Vi måste spinna vidare på det här och få den hjälpen från Fifa, att man inte tar bort uppmärksamheten från damfotbollen med tanke på hur hårt vi har jobbat genom alla år att uppnått det som vi gjort, framför allt under 2019. Det handlar om att få den stöttningen från Fifa kring synlighet och att man går in och stöttar klubbar som behöver hjälp, att man visar att man vill bidra till damfotbollen, säger Kosovare Asllani i Efter Fem.
Hedvig Lindahl:
- Det är svårt att sia om. Jag hoppas att man som samhälle tar den här pausen i beaktning, att man väljer hur världen ska se ut på andra sidan. Det finns enorma medel inom Fifa. Vill man ändra på hur världen ser ut så kan man göra det. Ta tillfället i akt, säger hon i Efter Fem.
Fotbollskanalens Olof Lundh befarar också att det kan bli en inbromsning för frammarschen inom damfotbollen.
- Man kan misstänka, i en tid där allting kollapsar och vi ser att klubbar på herrsidan har väldigt stora problem, att man drar in satsningarna på damsidan. Företag kanske tvekar. Det är stor risk att revolutionen som vi upplevde 2019 kommer av sig.
Se inslaget med Hedvig Lindahl, Kosovare Asllani och Olof Lundh i spelaren ovan.