Populära Ligor

Populära Lag

Populära spelare

ANNONS
3:09

Foto: Bildbyrån

Nästa

Avbryt
Försök igen

Se klippet i spelaren ovan.

TV: Vegansk kosthållning, tupplurar och koffein - så försöker idrottsstjärnor maximera sin prestation: "Kan få fördelar"

1v

Många idrottare försöker hitta vägar för att maximera sin prestation.
En del med hjälp av en vegansk kosthållning, tupplurar och koffein.
- Jag tror att man kan få fördelar av det, säger Hedvig Lindahl.

Allt fler världsstjärnor väljer bort köttet och Serena Williams, Lewis Hamilton och Lionel Messi är några som har lagt om till en vegansk kosthållning.

Hedvig Lindahl har också erfarenhet av vegansk kost och tycker att det är en bra väg att gå.

- Jag har testat några gånger, ett tag hade jag vegansk matkasse och jag känner ju att kroppen reagerar bra. Så jag tror på att om man äter en plantbaserad diet så äter man något som har liv i sig i stället för att äta döda grejer. Och för mig är det logiskt. Så mycket man kan göra där så tror jag att man får fördelar, absolut, säger hon till Fotbollskanalen.

ANNONS

Svenska fotbollslandslagets läkare Mats Börjesson har full förståelse för att elitidrottare testar en vegansk kosthållning, men reser samtidigt några frågetecken.

- Varför man gör detta är förstås att man vill ju äta bra, och man vill ju ha en lite fördel förstås. Så att man försöker att prova, det tycker inte jag är konstigt, säger Börjesson och fortsätter:

- Kosten har ju betydelse för prestation, så är det ju. Men vanlig kost med blandad kost på vanligt sätt i tillräcklig mängd, det är fortfarande det klart bästa, för då är du på något sätt garanterad att få i dig alla näringsämnen i tillräcklig mängd. Det gäller att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen man ska ha, och det sätter större krav när man utesluter stora grupper av livsmedel.

- Då får man ersätta med andra och det klarar ju många som är duktiga och har hjälp. De här världsstjärnorna har ju professionell hjälp, och det är inte säkert att alla hemma är lika kunniga. Så det är ju svårare och ställer högre krav på individen för att få i sig tillräckligt med näringsämnen. Men vi följer ju det här och det är ju väldigt intressant.

ANNONS

Vad gäller sömnen så tar många elitidrottare en eller flera tupplurar innan man ska tävla. Forskning visar att det har många fördelar, som att det kan ta bort stress och höja koncentrationsförmågan.

- Det är jag ett starkt fan av. Jag diskuterade det med vår holländska spelare i Atletico och hon hävdar att 45 minuter är perfekt, då mår man prima. Jag vaknar oftast efter 20 minuter. Men jag tycker om det, säger Hedvig Lindahl.

Du tror att en tupplur kan göra att prestationen blir bättre?
- Absolut, och om det är en match då vi spelar framåt eftermiddagen så behöver jag nollställa hjärnan. Jag kan ha haft mycket att göra, framför allt med familjen.

Landslagets mittfältare Nathalie Björn håller med:

- Jag tar tupplurar, dels för att jag är trött och dels för att återhämta mig snabbare.

Tar du tupplur varje dag?

ANNONS
- Ja det skulle jag nog säga. Det kan vara från 30 minuter till två timmar.

Tror du att din prestation kan bli bättre när du gör det?
- Ja, för att jag är utvilad.

Mats Börjesson tycker att det är bra att landslagsspelarna tar tupplur innan match.

- Sömnen är viktig, och tupplur har en uppiggande effekt, säger han.

En tredje sak som kan förbättra prestationen och som många elitidrottare nyttjar innan tävling är koffein. Koffeinintag kan påverka kognitiv funktion som uppmärksamhet och vaksamhet. Även här försöker Hedvig Lindahl få fördelar.

- Jag dricker egentligen inte kaffe, men de gånger jag dricker så är det faktiskt ibland vid kvällsmatcher, för jag är en morgonperson och har lite svårare att få igång huvudet på kvällarna. Så det har varit några tillfällen, i stora turneringar framför allt, då man oftast spelar vid niotiden. Då dricker jag en riktigt stark svart kaffe, säger Lindahl.

ANNONS

Mats Börjesson:

- Koffein är ju något ytterligare som tillför. Det har en upphöjande och prestationshöjande effekt. Och därför står det ju också på dopinglistan, vid enorma mängder då, säger han.

Hur mycket koffein bör man få i sig och hur långt innan en match?
- Normalt kaffedrickande är ju inom gränsen och kommer man upp i extrema mängder kaffe, ja då kan det vara fara. Så det är där man ska hålla sig. Men det har en liten uppiggande effekt.

Så käka bra, drick någon kopp kaffe innan match och ta en tupplur, då kan det bli bättre på matchen sen?
- Ja, i alla fall är det beståndsdelar i det. Jag skulle säga äta bra, träna bra och återhämta dig bra, inklusive sömn. Absolut.

Publicerad 2021-04-02 kl 15:00

Streama alla matcher från VM-kvalet

Och massor av annan fotboll, sport och underhållning.

Streama nu

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto