Svenska fotbollförbundet ska under tisdagen försöka övertyga regeringen om att stödja en ansökan om att arrangera fotbolls-EM tillsammans med Norge under 2016.
Som trumfkort tar fotbollförbundets delegation med sig färska siffror som visar vilken samhällsekonomisk succé sommarens U21-EM var. Värdet på konsumtionen uppskattas till 130 miljoner kronor.
"Det är höga omsättningssiffror jämförelsevis med andra idrottsevenemang, och speciellt för ett mästerskap under den allra högsta nivån inom en idrott. Staten, tillsammans med värdstäderna som tagit en viss ekonomisk risk i arrangemanget, är de ekonomiska vinnarna på turneringen", säger Sofia Zere på Turismens Utredningsinstitut (TUI), som varit projektledare för analysen, i ett pressmeddelande.
U21-EM avgjordes 15-29 juni. Totalt besökte 163 196 åskådare matcherna i Helsingborg, Malmö, Göteborg och Halmstad.
Ansökan om EM 2016 ska lämnas in i februari och Europeiska fotbollsförbundet (Uefa) utser arrangör i maj 2010. Övriga länder som söker är Italien,
Frankrike och Turkiet.
"Då talar vi om betydligt högre summor. Fler lag deltar, fler supportrar kommer hit", säger förbundets generalsekreterare Sune Hellströmer.
TT