I ett samtal med Sportbladet som Resumé tagit del av berättar Ibrahimovic att en rad okända människor använt hans namn och utgett sig för att vara honom på Internet.
– Vet ni förresten att det är någon som skriver på Twitter i mitt namn? Jag har inte Twitter, jag har inte Facebook. Det är någon som håller på, säger han till Sportbladet.
Zlatan Ibrahimovic har en egen varumärkeschef, Mika Lepistö, som förklarar varför man inte vidtagit några åtgärder mot webbcharlatanerna. Orsaken är att informationen som sprids upplevs vara rätt harmlös. Själv har ”Ibra” inget intresse av den sortens kommunikation med sina fans.
Varför finns inte Zlatan på Twitter eller Facebook?
– För att han själv valt att inte synas i dessa sammanhang, säger Mika Lepistö till Resume.se.
Många idrottare och artister är flitiga i sociala medier – exempelvis har fotbollsstjärnan Rio Ferdinand blivit extra populär för sitt twittrande. Skulle Zlatans varumärke kunna stärkas om han själv använde sociala medier?
– Ja, det skulle kunna stärkas, ur vissa perspektiv, men som sagt det kräver att personen själv verkligen vill vara aktiv i dessa medier. Utan ett engagemang från personen själv så blir det inte speciellt kraftfullt, säger Lepistö till Resume.se.
Fotbollskanalen.se