Pjanics skarpa kritik - sågar Koeman: "Respektlös"

Süper Lig

Miralem Pjanic har lämnat Barcelona på lån.
Nu går 31-åringen ut och sågar Ronald Koemans ledarskap.
- Det är bland det värsta jag har varit med om och det är respektlöst, säger han till Marca

Miralem Pjanics första tid i Barcelona blev totalt misslyckad. Den 31-årige mittfältaren anslöt för ett år sedan från Juventus, men fick ont om speltid förra säsongen och lämnade i veckan för spel med den turkiska storklubben Besiktas på lån till nästa sommar. Därefter har han kontrakt med Barcelona till sommaren 2024.

Nu väljer Pjanic att öppna upp om den tuffa tiden i Katalonien. Han fungerade inte ihop med tränaren Ronald Koeman och kritiserar nederländarens ledarskap.

- Jag vet inte vad han ville. Han försökte inte förklara saker och ting för mig och hitta lösningar. Jag gick till honom och frågade vad han ville ha av mig, både positionellt, men även vad jag gjorde bra och dåligt. Jag ville komma in i laget så snabbt som möjligt och vara användbar. Ett lag behöver 17-18 spelare för att kunna vinna titlar, säger han i en stor intervju med den spanska tidningen Marca.

Pjanic vet fortfarande inte varför han fick knapp speltid under säsongen.

- Han hade inte några problem med mitt spel, men han gav mig inte några svar. Tiden gick och situationen blev ännu värre, helt utan anledning. Jag var professionell, så det är svårt att förstå. Många människor i klubben förstod inte heller. Sedan fick jag en möjlighet att lämna och då valde jag att ta den, då jag behöver spela. Jag vet vad jag kan bidra med till ett lag, men spelare behöver självförtroende och dialog, där saker sägs ansikte mot ansikte. Jag hade föredragit om saker och ting hade sagts till mig direkt, men det är vad det är. Det var en väldigt udda kommunikation och det är första gången som jag har varit med om det. Jag har haft en bra relation med alla mina tränare. Jag vet inte vad som hände.

Pjanic gjorde 30 matcher under förra säsongen, varav 19 i La Liga och åtta i Champions League, men fick inte spela en enda ligamatch mellan slutet av februari och mitten av maj i år. Då var han antingen bänkad eller utanför truppen.

Mittfältaren berättar att det var en tuff tid för honom, men även för andra spelare som fick knapp speltid. Han anklagar Koeman för att inte ha dykt upp på träningar med spelare, som fick ont om speltid under säsongen.

- Jag var inte ensam, det fanns andra spelare också, men jag vill inte prata om dem, då de får gå ut och prata om de vill. Jag var väldigt besviken. Jag kunde ha sagt: "Jag har ett treårskontrakt, så jag bryr mig inte". Men jag är inte sådan. Det var en väldigt tuff situation att acceptera, men jag ville inte bråka. Det var en person som aldrig skulle ändra ändå och det var tränaren, säger han.

Pjanic fortsätter:

- Det var respektlöst av klubben gentemot de som tränade bra, men ändå inte fick spela. Tränaren var aldrig där för att se hur attityden var på spelarna som inte spelade. Det är första gången det har hänt mig. Hur ska en spelare bli motiverad att visa upp sig när tränaren inte är där för att se hur attityden är och hur spelaren tränar? Det är bland det värsta jag har varit med om och det är respektlöst. Det var därmed inte lätt för de som inte fick spela. Nu har jag hittat en lösning och är lycklig.

Pjanic pratade även med andra människor i klubben om sin situation.

- De sa att de förstod min besvikelse och att de såg att jag tränade på bra, men att de inte kunde göra något. Ingen förstod. De tackade mig för min attityd, men vad spelade det för roll för mig? Jag vet att jag är professionell. Jag vet också att klubben vet det eftersom att de värade mig. Jag är en tävlingsmänniska och jag är alltid bra i gruppen. Det var en ära att få jobba ihop med killarna, men jag hade velat hjälpa laget mer.

Ännu vet 31-åringen inte om han kommer att spela matcher med Barcelona igen. Det får visa sig efter lånesejourens slut nästa år.

- Jag har kontrakt och jag har alltid tyckt om klubben. Jag har bara haft otur med tränaren, men Barcelona är Barcelona. Jag kan inte ha ett till år utan att spela. Jag vill spela. Jag är fokuserad, glad och ser fram emot att starta säsongen med Besiktas.

Publicerad 2021-09-04 kl 08:50