Fifa-toppen avgår efter kontroversiella uttalanden - trots Uefa-presidentens vädjan att stanna

UEFA

Greg Clarke, vicepresident i Fifas beslutsfattande organ, avgår efter flera kontroversiella kommentarer.
Det trots att Uefa-presidenten Aleksander Ceferin bett honom att stanna.

Efter att Greg Clarke sagt upp sig som styrelsemedlem i det engelska fotbollsförbundet, FA, i tisdags efter sina rasistiska, homofobiska och sexistiska uttalanden i det engelska parlamentet, bekräftar Uefa att Clarke även lämnat in sin avskedsansökan som vicepresident i Fifas beslutsfattande organ "Fifa Council". Det, trots att Uefas president Aleksander Ceferin bett honom att stanna.

Det hela började när Clarke talade inför det engelska parlamentet i tisdags. Under talet sade 63-åringen bland annat saker som att homosexuella fotbollsspelare hade gjort ett ”livsval” att vara det, att kvinnliga fotbollsspelare inte gillade att få bollen skjuten hårt mot dem, och att det var många fler sydasiater än afro-kariber på det engelska fotbollsförbundets IT-avdelning för att de sistnämnda ”har andra karriärintressen”, enligt Daily Mail.

Clarkes uttalanden möttes av stark kritik i fotbollsengland. Så pass att han valde att avgå som styrelsemedlem i det engelska fotbollsförbundet, FA, senare under tisdagen. Men det stoppade inte Uefas president Aleksander Ceferin att hålla Clarke om ryggen gällande Clarkes roll som Uefa-representant i Fifas beslutsfattande organ.

- Den enda anledningen att jag stannar kvar som vicepresident är eftersom UEFA-presidenten Aleksander Ceferin har bett mig om att göra det, sade Clarke till Sky Sports - innan Uefa och Ceferin tvärvände.

- Efter ett telefonsamtal i morse mellan UEFA-presidenten och Greg Clarke, har de kommit överens om Gregs förslag att han ska avgå från sin position som Uefa-representant i Fifa-rådet med omedelbar verkan, säger en talesperson för Uefa under torsdagsmorgonen enligt Daily Mail.

Fifas beslutsfattande organ "Fifa Council" består av 37 medlemmar: en president, åtta vicepresidenter - varav tre utses av Uefa - och 28 medlemmar som utses av alla medlemsorganisationer. Alla medlemmar väljs in för en mandatperiod om fyra år.

Greg Clarke var en av de tre vicepresidenter som utsetts av Uefa att representera organisationen i Fifa Council.

Publicerad 2020-11-12 kl 14:16