Sef-basen om Johanssons uttalande om röstköp: "Politisk kohandel"

UEFA

Sverige "köpte" röster för att få fotbolls-EM 1992, säger den förre ordföranden i Uefa, Lennart Johansson.

- Det var inget röstköp, jag skulle i stället kalla det för politisk kohandel, säger Lars-Christer Olsson.

Foto: SCANPIX

I en intervju med Dagens Nyheter berättar Lennart Johansson om hur han agerade för att stärka Sveriges chanser att få EM 1992.

- Jag hade kommit in i många olika kommittéer och var mycket med östsidans representanter som inte hade resurser som andra. Det var folk som hade bra avsikter och var pålitliga. Så jag gav dem vissa fördelar, säger Johansson och tillägger:

- Det var inga pengar utan löften om att vi skulle öka utbytet med länderna och ställa oss positiva till deras utveckling.

"Jobbar för att få röster"
Lars-Christer Olsson, numera ordförande i Svensk Elitfotboll, var generalsekreterare i Svenska fotbollförbundet på 1990-talet. Och mellan 2003 och 2007 var han generalsekreterare i det europeiska fotbollsförbundet, Uefa. Han ser inget fel i det svenska agerandet för att få EM.

- De som vill ha evenemang jobbar för att få röster. Det är i det sammanhanget som man utövar kohandel, säger Olsson till TT.

Tror inte på Tyskland-mutor
Fifa och dess ledare har satts under lupp, efter korruptionsmisstankar, av dels sin egen etiska kommitté, dels polisutredningar i Schweiz och USA. Bland annat misstänks Tyskland ha mutat sig till VM 2006. Johansson tror dock inte att det handlat om pengar, utan om att tyskarna erbjöd sig att spela landskamper mot USA och i gengäld fick en röst i VM-valet.

- Jag tror att den historien slutar med ingenting. De har alltså inte tagit emot pengar utan de har "köpt" röster, säger Johansson.

Inte heller Olsson tror att det förekom mutor när Tyskland fick VM.

- Jag har väldigt svårt att tänka mig att han som var ordförande i det tyska fotbollsförbundet då, Egidius Braun, skulle ha inlåtit sig i ekonomiska ersättningar, mutor i egentlig bemärkelse, säger Olsson.

Publicerad 2015-12-16 kl 17:10