Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

VM 2014

Efter VM-succén - svårt att få tag i den historiska tröjan

Costa Ricas VM-framgång har visat sig bli en kassako för tröjsponsorn Lotto.
Nu har tröjorna blivit en raritet – och Lotto kämpar för att få fram fler.
– Vi har problem producera tröjor i den takt som behövs, säger Lottos VD Andrea Tomat.

Costa Ricas VM-succé har gett stort eko i fotbollsvärlden. Och nu har tröjorna har blivit en dyrgrip – som i och med Costa Ricas avancemang – blir allt svårare att få tag i.

Lotto, som kämpar mot jättar som Adidas och Nike, gör nu allt de kan för att få fram fler tröjor.

– Vi har mycket mindre resurser än de stora märkena. Vi arbetar med lag och nationer som är underdogs. Den här tröjan (Costa Ricas) kommer vara ett minne av en historisk bedrift,  säger Lottos VD Andrea Tomat.

Enligt The Guardian har 50 000 tröjor sålts sedan Costa Rica vann öppningsmatchen mot Uruguay. I Fifas webb-butik finns inte tröjan i kortärmar längre.

Frågan är nu om det går att få tag i tröjan överhuvudtaget?
– Det är inte lätt. Mina anställda har till och med sagt att jag inte kan ge bort någon för att vi har så få.

Lotto och Costa Rica inledde samarbetet redan 1990. Ett mästerskap som var en stor framgång för Costa Rica – som tog sig vidare från gruppspelet före Sverige.  

 

Publicerad 2014-07-01 kl 20:22

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER