I åtta av de nio senaste världsmästerskapen har BNP i det land som tagit guld krympt året därpå, enligt statistik som Världsbanken ställt samman.
Den här tendensen går tillbaka till Argentinas vinst 1986. Det enda undantaget var VM 2010 då Spaniens BNP växte med blygsamma 0,1 procent under 2011. Landet var då på väg upp från en djup lågkonjunktur.
I genomsnitt har vinnarlandets BNP minskat med 1,14 procent. Och effekten tycks sitta i ett tag. Fem av de sju senaste världsmästarna hade krympande ekonomi även under det andra året efter VM-guldet.
Det finns lite olika teorier varför det blivit så här. En del ekonomer menar att den tid som fansen lägger ner för att titta på matcherna leder till produktionsbortfall och att det är värst för det land som går längst i turneringen. Men det är svårt att tro att några veckors tittande på VM-fotboll ska få sådana långvariga effekter på ekonomin, skriver Forbes.
Men det finns vinnare utanför fotbollsplan. Adidas fick en jackpot när båda finallagen - Tyskland och Argentina - bar de tre karaktäristiska ränderna på sina matchställ.