Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

VM i Brasilien – en succé för Fotbollskanalen

VM 2014

Ett fantastiskt VM är över.

Fotbollskanalen.se satsade stort på mästerskapet - och kan nu stolt visa upp rekordsiffror.

– Det känns väldigt kul att så många hittat till Fotbollskanalens alla plattformar under VM, säger Tobias Rosvall, redaktionsansvarig.

Foto: Scanpix

Århundradets fotbolls-VM i Brasilien är över. Miljontals fans världen över har under en månads tid suttit bänkade framför TV-apparaterna.

I går avslutades fotbolls-VM i en spännande final mellan Tyskland och Argentina, där Tyskland stod som segrare och kunde lyfta VM-bucklan inför ett fullsatt Maracana-stadion i Rio.

Finalen blev en tittarsuccé i TV4, andra halvlek sågs i snitt av 2 810 000 tittare, vilket motsvarar en andel på 76,7 procent och en rating på närmare 27,3 procent i målgruppen A12-59. Som mest sågs matchen av 2 897 000 personer.


Trots att det svenska landslaget inte lyckades ta sig till fotbolls-VM hittade de svenska TV-tittarna dit. Under mästerskapet har 32 matcher sänts i TV4-Gruppens kanaler, Fotbollskanalen.se, TV4 Play, via mobil och läsplatta.

Annons

– Det är fantastiska siffror och all time high vad gäller sportevenemang för TV4 där Sverige inte deltar. Det känns extra kul att vi slår rekord på alla våra plattformar, säger Fredrik Olofson, sportchef TV4-Gruppen.

Fotbollskanalen.se har noterat sin bästa månad någonsin och under förra veckan hade Fotbollskanalen.se hela 548 190 unika besökare vilket är nytt rekord. Dessutom har Fotbollskanalens appar för iOS och Android varit en succé med iOS-appens 101 900 unika besökare under första slutspelsveckan som absoluta höjdpunkt.

Många tittare har också kollat på TV4 Sports Youtube-kanal där man kunnat följa ett helt nytt magasin med Jesper Hussfelt via Google Hangout on Air.

– Det känns väldigt kul att så många hittat till Fotbollskanalens alla plattformar under VM. Kombinationen av vårt starka nyhetsarbete och det stora och snabba utbudet av rörligt VM-material har verkligen gillats av publiken, säger Tobias Rosvall, redaktionsansvarig på Fotbollskanalen.se.

Annons

VM:s mest sedda matcher i TV4 – genomsnittlig tittarsiffra

1. 13 juli Tyskland-Argentina: 2 583 000 tittare.

2. 8 juli Brasilien-Tyskland: 1 695 000 tittare.

3. 4 juli Brasilien-Colombia: 1 467 000 tittare.

4. 17 juni Brasilien-Mexiko: 1 455 000 tittare.

5. 18 juni Spanien-Chile: 1 367 000 tittare.

6. 30 juni Tyskland-Algeriet:1 329 000 tittare.

7. 29 juni Holland-Mexiko: 1 248 000 tittare.

Källa: Siffror från MMS. Avser alla 3-99 år då annat ej anges

Publicerad 2014-07-14 kl 14:30
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto