Allt är inte frid och fröjd i det danska landslagslägret inför VM. De senaste dagarna har rubrikerna runt förbundskaptenen Åge Hareides val av trupp till turneringen i Ryssland varit många. Bland annat har mittbacken Andreas Bjelland och mittfältaren Daniel Wass öppet gått till attack mot Hareide på grund av att de inte fått någon VM-biljett.
Och nu kommer nya uppgifter som skakar om. Den danska tidningen Politiken skriver nämligen att det danska fotbollsförbundet, DBU, har hamnat i en tvist med ett spelbolag som rör landslagskaptenen Simon Kjaer.
Inför VM har Kjaer gjort en reklam för ett spelbolag som förbundet inte samarbetar med, och han har gjort det bärandes en röd tröja och vita shorts (färger som Danmark spelar i). DBU ser på reklamen som ett brott mot det kontrakt som förbundet och Spelarföreningen (representerar landslagsspelarna) skrivit under gällande reklam. Spelare i det danska landslaget får, enligt Politiken, göra reklam med andra företag än de som förbundet samarbetar med men bara så länge de gör det som "privatpersoner". Men DBU anser att Kjaer uppträder som landslagsspelare i den berörda reklamen och ser därför på kaptenens agerande som ett kontraktsbrott.
Ärendet har nu blivit en juridisk tvist där det danska förbundet ställt ett krav på en halv miljon danska kronor till det spelbolag som står för reklamen. Enligt Politiken har kravet skapat "våldsam vrede bland spelarna i VM-truppen". Tidningen hävdar att det först och främst är förbundets tajming som upprör spelarna, eftersom VM drar igång om mindre än en vecka. Spelarna sägs vilja koncentrera sig på fotbollen och att allt försvåras av DBU:s agerande i Kjaer-fallet.
Sevilla-backen vill inte kommentera uppgifterna, och det vill egentligen ingen av parterna. Men i ett mejl till Politiken skriver DBU:s kommersiella direktör Jesper Lind Andersson följande:
"Vi önskar på inget sätt skapa oro runt VM-förberedelserna, tvärtom irriterar vi oss på de här ärendena. Men om det finns kampanjer som är ett övertramp på VM-lagets komersiella rättigheter blir vi tvungna att reagera direkt. Annars sviker vi både spelarna och våra kommersiella partners".