VM-KVAL

Lagerbäck hyllar Island i öppet brev efter VM-avancemanget

Foto: Bildbyrån/Scanpix

Island är klart för VM i Ryssland nästa sommar.
Lars Lagerbäck följde matchen och gläds med sitt förra lag.
"Jag vaknade upp med ett leende på läpparna i dag", skriver den förre förbundskaptenen i ett öppet brev på isländska fotbollsförbundets hemsida.

Under gårdagen blev Island klart för VM-slutspelet i Ryssland nästa sommar. Man besegrade Kosovo med 2-0 inför en lyrisk hemmapublik i Reykjavik - och knep förstaplatsen i gruppen före Kroatien.

Lars Lagerbäck var förbundskapten för det isländska landslaget mellan 2011 och 2016. Han ledde landet till dess första stora mästerskap, EM i Frankrike förra sommaren, och väl där tog man sig ända till kvartsfinal.

Efter VM-avancemanget uttrycker han nu sin glädje med Island i ett öppet brev på det isländska fotbollsförbundets hemsida.

"Jag vaknade med ett leende på läpparna i morse. Island spelar VM 2018! Först och främst vill jag gratulera Island, alla som är involverade inom fotbollen och mina vänner och kolleger. Jag har givetvis följt er under hela kvalet och min respekt bara växer, framför allt för den attityd spelarna visar upp i match efter match", skriver Lagerbäck.

Lagerbäck, som numera är förbundskapten för Norge, gläds extra mycket med sin förre tränarkollega Heimir Halgrimsson, som tog över huvudansvaret efter EM i Frankrike.

"Slutligen till chefen, jag är extra glad för dig Heimir. Efter fem år tillsammans är du en av mina bästa vänner och kolleger. Du är en högklassig fotbollstränare och än viktigare, enligt mig, är din fantastiska personlighet. Sättet som du har lett laget till Ryssland tillsammans med resten av tränarteamet och följt upp resultaten från 2016 är otroligt stort".

Publicerad 2017-10-10 kl 18:15