Hard Rock Stadium i Miami var platsen där det historiska skulle ske redan för fem år sedan. Barcelona skulle möta Girona i en ligamatch som skulle spelas i USA. Allt för att spanska La Liga skulle ta marknadsandelar och indirekt tjäna mer pengar.
Det här är vanligt i de nordamerikanska proffsligorna. Där vi sett NHL, NBA, NFL och även baseball gått från att spela uppvisningsmatcher runt om i världen till att uppgradera till rena ligamatcher. I höstas kunde NHL-supportrar se Detroit, Ottawa, Toronto och Minnesota spela vars två matcher i Avicii Arena.
I höst spelar Philadelphia Eagles sin premiärmatch i NFL mot Green Bay Packers. I Brasilien. Philadelphia Phillies kommer till London i juni för några seriematcher mot New York Mets. Den globaliserade världen påverkan även idrotten och slaget om marknadsandelar pågår på flera plan.
Många fotbollsligor öppnar kontor runt om i världen för att knyta kontakter med sponsorer och TV-bolag. Tänk att även supporterstarka Bundesliga har kontor på Manhattan och ett par i Asien. Bara Borussia Dortmund har tre kontor runt om i världen: New York, Shanghai och Singapore.
I Norden har spanska La Liga en egen representant som jobbar på olika sätt att lyfta ligan, klubbarna och dess kommersiella samarbeten. I nästa vecka är det en AW på Strandvägen i Stockholm ihop med en av Valencias samarbetspartners och svenska handelskammaren. Inbjudan suktar med cocktails, gåvor till alla deltagare och "speciella gäster från fotbollsvärlden".
I krig och kärlek är allt tillåtet. Kan snart skriva in att det även gäller i fotbollsvärlden där jakten på mer pengar, för det är vad det handlar om i slutändan, överskuggar mycket av vad som sker. Oavsett om man vill ha mer av sponsorer, TV-bolag, supportrar så är grunden att man vill ha mer. Mycket mer.
La Liga-försöket med en match i Miami 2019 blev aldrig verklighet. Spelarna hotade med strejk. Det blev ett jävla liv. Fifa lade sig i och förbjöd ligaspel utanför landets gränser. Agenturen Relevent, som ägs av Miami Dolphins ägare, utmanade Fifa rättsligt och häromveckan fick man den internationella fotbollsorganisationen att vika ner sig.
Fritt fram för att spela matcher i utlandet. La Liga-basen Javier Tebas vilade inte efter beskedet utan talade om att det kan bli ligamatcher i USA säsongen 2025-26. "En officiell match i USA hade stärkt vår position i Nordamerika, som är vår näst starkaste efter Spanien." Räkna med att fler följer efter.
Vi har tidigare sett hur fotbollsförbund (Spanien, Frankrike, Italien, Turkiet) sålt sina supercuper till Kina, Saudiarabien och andra länder som betalat bra även om just det turkiska försöket slutade i kaos. Klart att dessa länder kommer dra fram rejäla sedelbuntar för att få till sig ligamatcher.
För ett år sedan öppnade Uefa-basen Alexander Ceferin för att spela Champions League-finalen utanför Europa. Han talade i en intervju om USA som en ”lovande marknad för framtiden.” Det är klart att Uefa känner flåset från superligan och storklubbarna och därför jagar mer intäkter.
Väldigt lite är heligt i den här jakten. För alla inom fotbollen jagar mer intäkter och det trots den makalösa tillväxten man haft de senaste 30 åren. För mycket vill ha mer, mer och mer. Ingen säger heller ifrån på allvar när Uefa utökar Champions League, Fifa gör VM för både landslag och klubblag större och det sätter tryck på spelare, klubbar och supportrar.
Det är som med klimatkrisen. Alla ser vi att det inte är hållbart att bara öka, men en stor majoritet blundar och kör på framåt med hopp om en magisk lösning. I fotbollens värld har jag fortfarande inte hört om spelare eller tränare som säger att de kan gå ner i lön om det bara blir färre matcher.
Parallellt sluter alla organisationer nya sponsoravtal och helst med företag från länder där det inte är något knussel med mänskliga rättigheter eller kunder som vill se annat än skenbar hållbarhet. Uefa, Fifa, Premier League och klubbar slåss om allt från kryptoföretag till bolag från Kina och Mellanöstern för att inte tala om de olicensierade spelbolagen.
Det är här lätt att slå sig på bröstet och peka på de svenska medlemsägda föreningarna och tänka att så gör inte vi. Det är inte direkt aktuellt att spela Malmö FF-AIK i Saudiarabien eller i USA. Kanske av flera skäl, men föreningarna hade givetvis tackat nej om det fanns ett erbjudande.
Ändå är det inte så lätt att slingra sig ur den globaliserade och uppkopplade värld vi är en del av. Pengarna som Fifa och Uefa tar in från allt från kryptobolag till saudiska Aramco trillar också ner i den svenska fotbollen. I form av bidrag, stöd och prispengar.
Bredvid den svenska fotbollens hållbarhetsrapport på hemsidan ligger verksamhetsberättelsen. I fotnot 3 på sidan 42 går att utläsa att Uefa och Fifa slussade in 360 miljoner kronor varav många miljoner slussades vidare till svenska klubbar. Är alla de pengar som just kommer till svensk fotboll helt utan koppling till vad Uefa och Fifa gör för att ta in dem?
Parallellt kan vi se hur den svenska supporterrörelsen stoppat träningsläger i Mellanöstern och protesterat mot VM i Qatar men där försäljningar av spelare till klubbar i regionen välkomnas för det ger pengar. Precis som indirekta pengar som kommer från Newcastle och Saudiarabien. Vilket det varit förhållandevis tyst om i svensk fotboll.
Svensk elitfotboll har en satsning i form av projekt 500. Allt för att svenska herrklubbar ska bli bättre på att förädla och sälja spelare. Numera ett mycket viktigt intäktsben för svenska föreningar och där mycket av pengarna i det ekosystemet kommer från några av de stora aktörerna. Miljarderna som Saudiarabien, oligarker, Qatar och Abu Dhabi skickat in i systemet är många och en hel del tickar ner i på svenska kanslier.
Klart att det inte är enkelt och det finns många nyanser, men det är bara att inse att man är en del av fotbollens eviga jakt på tillväxt även om man är medlem i en förening i Sverige. Även svenska föreningar behöver öka på intäkterna för att hänga med, utveckla verksamheten och bli bättre - och mycket av intäkterna är kopplade till den moderna fotbollen.
Var slutar det? Ja, det är en bra fråga utan något riktigt svar. För även om en del är skeptiska är det uppenbart att det fortfarande finns affärer som kan växa kring fotbollen och tillräckligt många är intresserade. Kanske blir det en krasch? Eller att bubblan börjar pysa ut? För evig tillväxt finns inte.
I den bästa av världar är den någon klok som lyckas bromsa utvecklingen. Tyvärr syns ingen sådan i de organisationer som bestämmer. Inte heller hör vi något direkt från spelare, ledare eller klubbar. Vilket tyder på att det inte blir ett vackert slut i någon form av krasch. Frågan är bara om det blir klimatet eller fotbollen som kraschar först?