Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Allsvenskans pengaliga - så överlägset är Malmö FF

Foto: SCANPIX

Malmö FF:s Champions League-äventyr förra säsongen gör att klubben ekonomiskt krossar allt motstånd i allsvenskan.

- De har en särställning i svensk fotboll, säger Andreas Frountzos på revisionsbyrån Deloitte.

Revisionsbyrån Deloitte har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi, på uppdrag av intresseorganisationen Svensk Elitfotboll (klubbarna i allsvenskan och superettan). Under tisdagen presenterade de sin rapport för 2014.

Totalt sett har den allsvenska ekonomin tagit steg framåt. Tillsammans visar de allsvenska klubbarna 2014 upp ett rörelseresultat på minus två miljoner kronor exklusive spelarförsäljningar. 2013 landade den summan på minus 111 miljoner kronor exklusive spelarförsäljningar och det är mycket tack vare Malmö FF som en förbättring skett.

- Exkluderar man Malmö så är förlusten större 2014 än 2013, säger Andreas Frountzos.

Inkluderat spelarförsäljningar gör allsvenskan en vinst om 160 miljoner kronor. Men Deloitte vill inte se spelarförsäljningar som en naturlig del i de allsvenska klubbarnas verksamheter och har därför bortsett från de intäkterna i sina beräkningar.

"Då spelarintäkter är osäkra, oförutsägbara och oregelbundna är det viktigt att betona vikten av att klubbarna, precis som för företag i näringslivet, arbetar med sitt rörelseresultat exklusive försäljning av sina intäktsgenererande tillgångar", skriver man i rapporten.

"En målbild att på sikt nå ett uthålligt positivt rörelseresultat exklusive spelarförsäljning skulle ge en mer stabil finansiell situation. Har en klubb budgeterat sitt rörelseresultat inklusive förväntade spelarförsäljningar kan den hamna i ekonomiska problem under en period med färre försäljningar".

Som väntat är det Malmö FF, som efter att ha gått vidare till Champions League-gruppspelet förra säsongen, som dominerar allsvenskan rent ekonomiskt.

- Malmö har en särställning efter 2014 och kommer att ha det efter 2015 också, säger Andreas Frountzos, senior manager på Deloitte.

MFF:s totala intäkt för 2014, exklusive spelarförsäljningar, landade på 358 miljoner kronor och det skiljer mycket ner till tvåan AIK på 132 miljoner kronor. Häcken är ny trea på listan, med 120 miljoner i intäkter. I botten finns Falkenberg och Gefle, med intäkter på omkring 26 miljoner under 2014. Det är alltså mindre en tiondel av Malmö FF:s intäkter.

Tittar man sedan på intäktsfördelningen visar den att Malmö FF gått om AIK och var den klubb som drog in mest matchintäkter under 2014. Noterbart är också att BK Häckens Gothia Cup-arrangemang utgör en väldigt stor del av Göteborgsklubbens intäkter.

Andreas Frountzos på Deloitte:

- Vi ser ett behov av att utmana sina kostnader. Vad kan man omförhandla som enskild klubb eller vad kan klubbarna gå ihop kring och på så sätt dra ner kostnaderna? Den biten anser vi att de kan jobba ganska mycket med.

- Sen finns det givetvis stora möjligheter eller utmaningar när det gäller intäktsbiten också. Publiksnittet 2014 låg på 7 000 och arenakapaciteten ökade. Klubbarna kan absolut få dit mer folk, öka nyttjandegraden och därigenom få upp intresset.

I år har publiksnittet höjts rejält och ligger i skrivande stund på 9 647. Det kommer ge resultat även ekonomiskt, enligt Deloitte. Publiken är viktig.

- Även om matchdagsintäkterna är en relativt liten del av de totala intäkterna är publikintresset en drivande faktor för intäkter även i de andra intäktsslagen, säger Andreas Frountzos.

- Det finns en underutnyttjad arenakapacitet. Supporterbasen är extremt stor i vissa fall och det är extremt viktigt att förstå sin supporterbas.

De allsvenska klubbarna måste helt enkelt bli bättre på att kapitalisera på sina supportrar.

Frountzos pekar också på en annan viktig framgångsfaktor.

- Långsiktighet i strategier och på beslutsfattande positioner är viktigt. Vi vet att det kan bli ett moment 22 och svårt att få till långsiktighet, men kollar man på framgångsrika företag så är långsiktighet extremt viktigt. Man kanske får vara beredd på att ta ett, två eller tre år med sämre sportsliga resultat för att få en utveckling senare. Men har man den strategin är det extremt viktigt att vara transparent mot sina supportrar, media och idrottsindustrin i stort, säger han.

Källa: Deloitte (årsredovisningar från de allsvenska klubbarna för respektive år).

Publicerad 2015-08-27 kl 11:45

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER