Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Carlnéns svar - efter supporterkritik mot nytt partnerskap: "Väldigt trygg"

Allsvenskan

MFF:s nya partnerskap med Oatly har mötts av kritik.
Nu svarar vd Niclas Carlnén på hur MFF tänker kring samarbetet.
- Jag är väldigt trygg i dialogen som vi haft med Oatly, säger han till Fotbollskanalen.

6:41
Nästa

Avbryt
Försök igen

Foto: Bildbyrån.

Se höjdpunkterna från MFF:s möte med Djurgården i spelaren ovan.

Malmö FF gick under tisdagen ut med att livsmedelsföretaget Oatly är ny officiell partner till klubben. Det möttes till viss del av kritik bland supportrar på sociala medier. 

Anledningen är att Oatly, som har sina rötter i Lund, har fått skarp kritik med anledning av dess delägare, däribland det statsägda kinesiska bolaget China Resources och kapitalförvaltaren Blackstone. Oatly har uttalade klimat- och miljöambitioner, vilket anses rimma illa med China Resources, som investerat i kolkraft, och Blackstone, som kritiserats för att ha bidragit till att skövla regnskog i Brasilien, samtidigt som en FN-rapportör uttryckt oro för kapitalförvaltarens effekter på mänskliga rättigheter.

Annons

Oatly har i sin tur, enligt Expressen, tidigare svarat på kritik om Blackstone med att företaget vill "förändra världen och få de stora spelarna i finansvärlden att inse att hållbara investeringar kan vara lönsamma". Gällande China Resources har Oatly tidigare poängterat, för Aftonbladet, att "vill man åstadkomma förändring här i världen är Kina oerhört viktigt". 

Malmö FF:s vd Niclas Carlnén ger nu sin bild av samarbetet med Oatly - efter tisdagens kritik från supportrar på sociala medier. 

- Vi tittar alltid på nya potentiella partners och gör en undersökning i hur ägarskapet ser ut, värderingar och vilken typ av organisation det är. I det här fallet är det ett lokalt bolag, som har sitt huvudkontor här nu och är från Lund från början, som har lyckats internationellt. Utifrån hela vår bedömning ser vi det som en bra "match" med Malmö FF och Oatly, säger Carlnén till Fotbollskanalen.

Annons

På frågan hur Carlnén ser på kritiken mot Oatlys delägare är svaret:

- Jag kommenterar aldrig det som jag inte har förstahandsinformation om, men vi har haft en väldigt bra dialog med Oatly, och sedan handlar det också om hur stor del av ägarskapet det är, och vilken direkt påverkan man har på den verksamheten, som är Oatly i det här fallet. Jag är väldigt trygg i dialogen som vi haft med Oatly, och det är mitt svar.

Hur ser eventuell dialog ut med missnöjda supportrar och medlemmar framåt?
- Precis som i alla andra frågor svarar jag alltid på det jag får direkt till mig, och vi försöker göra detsamma med de som ställer frågor på andra sätt. Ibland är det till och med så att vi träffar våra medlemmar i enskilda frågor för att svara på dem och beskriva hur vi tänker, men vi för sällan dialog genom media. Vi försöker göra det direkt med våra medlemmar när de har frågor och funderingar. 

Annons

Var ni beredda på att det skulle uttryckas missnöje?
- Jag skulle säga att vi alltid är det i olika omfattning. Det är därför vi försöker vara väldigt noggranna när vi tar beslut, så vi vet varför vi gör det och kan vara tydliga med hur vi resonerat. Vi är alltid beredda på att vi kan få kritik. 

Hur ser du generellt sett på att navigera i djungeln med olika bolag och samarbetspartners, där det ofta kan uppstå missnöje?
- Jag tror att man måste ha en tydlig tanke och strategi. Vi gör på samma sätt och det finns företag som vi väljer att inte göra samarbeten med, då vi inte tycker det passar ihop med hur Malmö FF är, vilket naturligtvis sällan syns i media. När vi tycker det passar bra ihop, och vi är trygga i diskussioner och undersökningar, som vi gör, så gör vi samarbeten - om vi kan komma överens om hur det ska genomföras, nivå och så vidare. Det har vi här. Det är klart att man måste ha sitt sätt att hantera det på, och jag tycker att vi har ett rätt bra tillvägagångssätt.

Annons

MFF-supportern, journalisten och filmproducenten Fredrik Gertten, som gjort flera dokumentärer om globala hållbarhets- och miljöfrågor, har tidigare uttryckt kritik mot Oatly gällande företagets delägare Blackstone. Han kom i kontakt med kapitalförvaltaren när han gjorde dokumentären "Push", som handlar om olagligheter och girighet i den globala fastighetsbranschen. 

Gertten är inte förvånad över Oatlys samarbete med MFF, då han ser det som en naturlig del av den moderna fotbollen. 

- Fotbollen är invaderad av kriminella pengar. Hela definitionen av modern fotboll är kriminella pengars makt. För inte så längesedan var exempelvis Gazprom huvudsponsor till Champions League, så det är inget nytt. Vi har även kriminella oligarker, vare sig om de kommer från Ryssland, Thailand eller Kina, som köper fotbollslag, och vi har sett det länge. Det är själva fundamentet, säger han till Fotbollskanalen och fortsätter:

Annons

- Volkswagen har även gått in stort i MFF och i allsvenskan efter dieselskandalen (godtog miljardböter), där stora städer runt om i världen undrade varför luften var smutsigare än vad de trodde. Då visade det sig att Volkswagen hade fuskat med sina testinstrument, så de renaste bilarna var de smutsigaste. Sedan gick de in i allsvenskan för att tvätta sitt rykte. Redan där sitter vi illa till allihop, och jag var oerhört äcklad över Volkswagens märke på våra tröjor.

- Oatly är ett lokalt företag, som haft väldigt mycket sympati i Malmö, då coola människor velat jobba där för att de stod för något annorlunda. Sedan sålde de sig till kinesiska staten och till Blackstone, världens största hedgefond, som är med och skövlar i Amazonas och så vidare. För mig är Oatly ett varumärke som rasat i respekt, och kaffebarerna i Malmö vill inte servera Oatly. De har tagit enormt mycket stryk i sitt varumärke, samtidigt som de blivit ett globalt varumärke. De har gjort en parallell resa, där de blivit ett globalt varumärke, samtidigt som de tappat sin gamla "kärnpublik".

Annons

Gertten har samtidigt förståelse för att Oatly vill samarbeta med MFF, samt för att supportrar är arga och besvikna. Han är också tydlig med att han inte tycker att Oatly är den värsta spelaren på marknaden.

- När jag ser Martin Ringqvists (Executive Creative Director på Oatly) statement, så vet jag att han är super-MFF:are och många som jobbar med Oatlys varumärke är genuina MFF:are som syns på läktarna. Jag betvivlar inte deras engagemang överhuvudtaget. Sedan kan man också säga att det är bra att ett lokalt företag stöttar en lokal klubb, så jag kan inte bara vara upprörd, men det berättar kanske lite mer om fotbollens problem, att vi ska vara med och tvätta varumärken.

- Jag tycker inte att Oatly är värre än Unibet, då Unibet är ett mycket större problem. Det är ett företag som är fött på Malta och som fortfarande har sitt huvudkontor på Malta, och sätter familjer i djupa problem varje dag. Det finns en skala på allt. Folk är förbannade, och jag förstår det.  

Annons

Gertten tycker att det är bra att supportrar markerar och visar missnöje - om de känner att sina klubbar gör något som de inte tycker är rätt. Det kan påverka.

- Det är oerhört intressant att supportrarna blivit en så viktig, demokratisk kraft i samtalet. Supportrarna är en kraft som bara kommer att fortsätta att leverera. Det stödet som exempelvis Gary Lineker fått nu i England säger något om att fotbollen också måste vara politisk på något sätt, då den redan är det med anledning av att gangstrar äger klubbar. Där är det ännu mer så än här. Fördelen för oss är att medlemmarna äger klubben på riktigt.

Fotbollskanalen har sökt Oatly, som väljer att hänvisa till ett statement från 2020 kring Blackstones delägarskap.

"Att få ett företag som Blackstone att investera i oss är något som vi har arbetat med för att skapa maximal förändring till nytta för planeten. Ur ett hållbarhetsperspektiv är vi övertygade om att skifta fokus från massivt kapital till hållbara tillvägagångssätt potentiellt är det enskilt viktigaste vi kan göra för planeten på lång sikt", skriver Oatly i uttalandet..

Annons

"Vi inser att alla kanske inte delar den uppfattning och inte håller med om vad som är den rätta vägen framåt för att skapa en mer hållbar värld. Det är okej. Förhoppningsvis kommer vi  fortsätta att dela samma slutmål av en bättre, mer hållbar värld."

Läs hela Oatlys statement här.

Publicerad 2023-03-15 kl 17:33

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto