Inför måndagens fotbollsderby mot Gais har IFK Göteborg tagit hjälp av en reklambyrå för att locka folk till Ullevi. Gais har inte vunnit derbyt på över 16 år, och i kampanjen säger sig IFK därför samla in pengar till lokalkonkurrentens ungdomsverksamhet - genom att sälja gröna små "Gaisblommor" i plast.
"För bättre motstånd i framtida derbyn" lyder parollen.
Men inom barnhjälpsorganisationen Majblomman bryr man sig inte om hur jämnt Göteborgsderbyt är.
-Det är inte så att vi är arga på IFK Göteborg, men vi har ifrågasatt den kampanjen som deras reklambyrå har gjort. Den snyltar på vårt renommé och den är inte bra för Majblomman. Så vi har bett dem att stoppa kampanjen, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.
Tänker ni stämma IFK Göteborg om det inte görs?
-Det får vi ta ställning till sedan. Nu håller vi på med en dialog och jag tror att vi kommer att vara överens. Men om vi inte blir det så kommer vi att stämma dem.
Kan verkligen en lokal och tillfällig reklamkampanj skada ett så pass etablerat varumärke?
-Vi ser det från en helt annan synvinkel. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation. Vårt varumärke är hundra år gammalt och vi har vårdat det väldigt noga under alla år, säger Lena Holm och fortsätter:
-Det är helt enkelt så att vi är väldigt måna om vårt varumärke, precis som alla andra.
IFK Göteborg har ännu inte beslutat hur klubben ska möta kravet.
-Vi för en dialog med Lena Holm på Majblomman. Medan vi gör det har vi inte för avsikt föra några diskussioner via media, säger Andrej Häggblad på IFK Göteborgs marknadsavdelning.
TT