Stora sponsorer tvekar inför samarbetet med fotbollsklubbar efter dödsmisshandeln i Helsingborg. Det som hände i söndags gör att värdet på allsvenskan och intresset från företag att vara med sjunker, säger Åbros vd Henrik Dunge till Dagens industri.
Åbros avtal med AIK löper ut nästa år.
- Vi vill inte överge fotbollen, men det här är ett rejält bakslag, säger Henrik Dunge till tidningen.
En tredjedel från sponsorer
Knappt 30 procent av de allsvenska klubbarnas intäkter kommer från sponsorer.
- Det kommer inte att slå över på en natt och så tappar man alla intäkter. Men det mediala trycket och allmänhetens kritik är väldigt hård just nu. Långsiktigt tror jag att det är ett mycket allvarligt hot för varumärket allsvenskan med den här typen av våldsamheter, säger Niklas Turner Olovzon, varumärkesstrateg på Passion Lab.
Mats Enquist, generalsekreterare för Svensk Elitfotboll, som samlar klubbarna i allsvenskan och superettan, konstaterar att våldet inom supporterkulturen är ett hot mot sponsorintresset och därmed klubbarnas ekonomi.
- Det är klart att det är ett allvarligt problem för oss. Företagsintäkterna är helt avgörande naturligtvis. Det är en av våra största intäktskällor, säger Mats Enquist.
Kortsiktigt tänkande en fara
De allsvenska klubbarna omsätter cirka 1,2 miljarder och målet är att ha fördubblat den summan 2017. Men det ekonomiska tänkandet får inte bli kortsiktigt i rädsla för att stöta sig med viktiga supportergrupper, anser Niklas Turner Olovzon. Då riskerar man att förlora stora och etablerade företag som ger stabila och långsiktiga intäkter.
- Då får man i större utsträckning samarbeta med mer tveksamma företag som kanske vill tvätta sitt eget rykte genom att sponsra en fotbollsklubb.