Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Total genomgång: ALLA klubbar lovar publikboom: "Nu vänder det

Publikkris i allsvenskan? Knappast - nu vänder det. Allsvenskan ser ut att vara på väg mot en publikboom. Samtliga klubbar tror på ökade publiksnitt 2011 - på lördag börjar det.

Det talas om publikkris i allsvenskan - och statistiken ger olyckskorparna rätt: Bara sedan 2007 har publiksnittet rasat med nästan 4 000 åskådare.
I fjol stannade snittet på 6 518, det lägsta sedan 1998. Men nu svänger pendeln. Åtminstone tror de allsvenska klubbarna det själva och haussar allsvenskan värde genom högt budgeterade publiksnitt.

FotbollDirekt har kartlagt vad de allsvenska klubbarna budgeterar för i år. Och optimismen är unison - klubbarna vill vrida kurvdiagrammens pilar kraftigt uppåt.
Flera av klubbarna budgeterar med rejält höjda publiksiffror och alla upplever ett höjt intresse inför premiären.

Den vanligaste förklaringen från klubbarna är fjolårets så tidiga säsongspremiär men även ny arena (Kalmar) uppflyttning från superettan (Norrköping, Syrianska) och fjolårssuccér (Malmö) räknas in bland förklaringarna.

Gais evenemangsansvarige Johan Gunnebo talar som exempelvis med stora ord om klubbens marknadsföring inför 2011.
Genom idogt publikraggande hoppas Gais kunna höja snittet med 1 000 personer - och det helt oberoende av lagets prestation.

- Det kanske låter som mission impossible men vi tror att det är fullt möjligt att påverka siffrorna rejält. Såvida vi inte får en helt fruktansvärd bottensäsong sportsligt så styr vi över detta helt och hållet själva, säger Johan Gunnebo till FotbollDirekt.se.

Här nedan följer lagens förväntade publiksnitt samt statistik på publiksnittet ifjol:

AIK

Lasse Pettersson arrangemangsansvarig, AIK:

- Vi siktar på 18 000 i hemmapremiären mot Mjällby men vi vill inte komma med någon uppskattning för hela säsongen (11 900 i snitt i fjol). Det jag kan säga är att vi har många bra större vårmatcher. Går det bra i början brukar det komma mycket folk. Tillskillnad från förra året är det inte isbjörnar och snöstorm ute, nu startar vi i april istället för mars. Men vi har som målsättning att sälja 10 000 säsongskort.

Djurgården

Thomas af Geijerstam, biljettansvarig:
- Vi hade väl bara kring 7 000 i fjol men det var en säsong som gick upp och ner sportsligt och vi spelade dessutom en premiär inför noll åskådare och vi hade dessutom bara 18 000 på höstderbyt. Nu hoppas vi på 8 300 åskådare. Och det är en försiktig optimism – vi tror det kan bli ännu bättre också. Premiärderbyt mot AIK blir under alla omständigheter en jätteviktig grund för resten av säsongen.

Elfsborg

Jonas Andersson, biljettansvarig:
- Vi räknar med 10 000 i snitt (8 400 i fjol). Försäljningskurvan pekar uppåt. Vi ser redan indikationer på över 10 000 bara i premiären. Det pratas väldigt mycket fotboll i stan, man märker att det börjar dra ihop sig.

Gais

Johan Gunnebo, evenemangsansvarig:
- Vi ska upp med 1 000 pers, tillbaka till 2009 års snitt (ca 5 600), det bara SKA vi lyckas med. När året är slut ska vi inte kunna säga "varför gjorde vi inte det och det?" Bland annat ringer vi upp alla som haft säsongskort de senaste åren och försöker få dem att förnya. Och så "byter" vi derbybiljetter med Blåvitt. När de har hemmaderby ansvarar vi för biljettförsäljning till våran klack och vice versa - allt för att det ska bli fullsatt. Säljer vi inte slut på vår del tar vi den ekonomiska smällen.

Gefle

Leif Lindstrand, ordförande:
- Vi ser optimistiskt på denna säsong och förväntar oss att komma tillbaka på 2009 års snitt, runt 4 300. I fjol var det som för alla andra dåligt med den tidiga starten. Men för oss blev det extra tufft, vi mötte många publiklag hemma i kylan på vårvintern. Sedan hade vi dåligt väder på matchdagarna under de varma månaderna också.

IFK Göteborg

Andrej Häggblad, marknadschef:
- Vi är inte klara med budgetarbetet, men jobbar mot en rejäl höjning: 13 000 känns fullt realistiskt. Vi hade knappt 10 500 i fjol men det var en knepig säsong också, med den tidiga starten och så. Vi har en fantastisk inramning på Ullevi och nu ser gräset bra ut också - det var faktiskt det vi fick mest kritik för av publiken ifjol.

Halmstad

Sven Elmberg, marknadschef:
- Det känns som att det blåser väldigt positiva vindar, för oss och för svensk fotboll i stort. Vi märker av många är spända på vår spanska satsning. Den tidiga starten ifjol förstörde mycket, därför tror vi på att snitta 5 000 i år. På sikt ska vi upp i 6 000.

Helsingborg

Christian Nilsson, marknadsansvarig
- Vi hoppas och tror på höjt publiksnitt. Men vi har inte budgeterat för det, eftersom vi hellre vill ha högt publiksnitt än höga publikintäkter. Vi har sänkt biljettpriserna rejält för att få mer folk, till exempel kan en student köpa ståplatsbiljett för 40 kronor. Då måste vi också få upp publiksnittet för att gå runt, och därför budgeterar vi inte för mer än det snitt vi hade ifjol. Men det känns ju positivt just nu och vi siktar hela tiden uppåt, långsiktigt ska vi ha 15 000 i snitt på Olympia.

Häcken- Vi känner stor optimism, vi ska upp med 500 betalande per hemmamatch. Fjolåret förstördes av den tidiga starten, men vi tappade inte alltför mycket ändå. Samtidigt får vi inte segla iväg, vi har fler helgmatcher i år än i fjol och det försvårar. Men i slutändan hänger det på resultaten och vi har ett bra lag, därav optimismen.

Marcus Jodin, marknadschef:

Kalmar

Per Rosenqvist, marknadschef:
- Självklart är det jättepositivt nu, hela stan andas fotboll. Vi budgeterar med 7 000 (4 200 ifjol) och det är lågt räknat. Vi har redan de första matcherna säkrade, premiären sålde ju slut på några timmar. Sedan hänger det på det sportsliga. Vi har fyrdubblat vår budget för publikrekrytering till i år, men egentligen sköts marknadsföringen av sig själv: Det skrivs knappt om något annat än Guldfågeln Arena i lokaltidningarna!

Malmö FF

Pelle Nilsson, VD:
- Vi räknar med att kunna gå upp med 5-10 % i år, dvs 750-1 500 personer. Hittills har vi sålt 10 % bättre än vid motsvarande tidpunkt i fjol (säsongskort + lösbiljetter till de fem första hemmamatcherna). Med tanke på att vi redan har drygt 15 000 i snitt så kan vi inte räkna med mycket mer än så. Det är en positiv känsla nu, vi har vind i seglen efter guldet. Men vi är samtidigt medvetna om att det kan vända fort.

Mjällby

Maria Persson, marknadschef:
- Vi ska upp med 400 pers till 4 700. Vi tror att vi kommer att lyckas med det, vi har satt in alla tänkbara åtgärder: Vi kommer göra reklam inför matcherna i TV4 och jobbar mycket med sociala medier. Det finns redan ett starkt engagemang i området och vi kan bara sikta uppåt. Det är lite folkparkskänsla över Strandvallen, en trevlig stämning och de som börjat gå på matcher fortsätter ofta gå.

IFK Norrköping

Anders Wide, marknadschef:
- Vi har budgeterat för 8 000. Och det är ingen önskesiffra, vi kan nog hämta in lite till också, beroende på hur det går. Vi har sålt 4 200 biljetter till premiären och 2300 säsongsbiljetter är sålda, i fjol landade vi på 1 100. Det är klart att det är jättepositivt nu, förväntningarna är enorma och det märker man ute på stan. Norrköping andas fotboll!

Syrianska

Danny Barsoum, marknadsstrateg:
- Vi räknar upp med 1 000, dvs 3 600-3 700. Det är klart att det känns optimistiskt och det blir ett grymt drag på hemmapremiären, jag har hört att det bokats bussar från hela landet. Vi har ju starkt stöd överallt i Sverige. Nu hoppas vi kunna få fler Södertälje-bor än bara de redan frälsta till matcherna också.

Trelleborg

Barbro Bengtsson, marknadschef:
- Vi har sagt att vi ska passera 3 000 åskådare, alltså 100 till. Att vi inte siktar högre beror på att vi är lite försiktiga - vi vet av erfarenhet att det finns många medgångssupportrar i Trelleborg och det hänger till stor del på resultaten. Men vi märker att intresset är större nu efter det fina fjolåret. Vi börjar med ett derby mot MFF och gör vi ett bra resultat där så kan det bli mer- folk föder folk.

Örebro

Eva Palmér, marknadsansvarig:
- Det är jättepositivt efter det fina fjolåret. Vi räknar med att öka snittet med 500 personer – 8 200 ska det minst bli i år. Den senare starten gör mycket och så har vi fått upp bra nykomlingar ur publiksynpunkt - Norrköping och Syrianska drar mycket folk.

Publicerad 2011-03-28 kl 12:34

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER