Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Sjögran: Så ska Rosengård spendera "Damerna först"-pengarna

Damallsvenskan

Rosengård är en av tio klubbar som har hakat på Lotta Schelins nya satsning på damidrotten.
Nu berättar sportchef Therese Sjögran hur klubben vill spendera pengarna som kan komma in.
- Först och främst behöver vi anställa utbildade tränare för att få fram mycket bättre egna spelare, säger hon.

Foto: Bildbyrån

Totalt har tio klubbar nappat på Lotta Schelins nya initiativ "Damerna först". Projektet går ut på att tio klubbar, från tre olika idrotter, har gått samman i syfte att främja damidrottens ekonomi. Tanken tycks vara att projektet ska erbjuda partners och sponsorer paket som att investera i. 

I samband med att pojketet presenterades framgick det att "Damerna först" önskar samla in fem miljoner till att börja med, en halv miljon per klubb. När de eventuella pengarna sedan delas ut är det upp till varje klubb att bestämma hur de ska spenderas.  

Hälften av klubbarna som deltar spelar i damallsvenskan. Där ser behoven och ekonomin olika ut med Piteå som har höga resekostnader... 

Annons

En av dem tio klubbarna är FC Rosengård. Sportchef Therese Sjögran berättar hur pengarna skulle kunna hjälpa dem: 

-Vi har inför det här året tagit ett nytt grepp med vår akademi och där ser vi att vi behöver anställa utbildade tränare i lägre åldrar. Det är väl ett jättebra sätt att använda pengarna på. Sedan är det klart att marknadsföring och publikrekrytering hade vi också behövt resurser till. Men jag tror först och främst att vi behöver anställa utbildade tränare i ung ålder för att få fram mycket bättre egna spelare, säger hon till Fotbollskanalen. 

En annan viktig del i projektet är att locka mer publik till damidrotterna, där initiativtagarna pratar om att "fylla läktarna". Men publikfrågan är komplex och hur man ska gå till väga för att locka fler tycks inte vara helt klart. 

Annons

Vad ska Rosengård göra för att locka mer publik? 
- Hade man vetat exakt vad man ska göra för att få dit folk så hade man gjort det för längesedan. Men för oss handlar det nog mycket om att vi måste profilera oss bättre i stan. Tänka att nu spelar vi, hur marknadsför vi det, hur lägger vi matcherna kontra när MFF spelar. Oavsett vad man säger så är Malmö en ljublå stad och hur ska vi passa in där. Det klart att det är en utmaning. Men om vi också kan lägga mer resurser på marknadsföring så är det klart att det drar mer folk, säger Sjögran och fortsätter. 

- När vi har matcher ibland så tror jag inte folk vet det. Men man märker att folk tittar på oss på tv och det finns ett intresse i stan, frågan är hur vi får dem till IP. 

Sjögran menar att man, genom det här samarbetet, kan dra nytta av varandra. Inte minst i publikfrågan. 

Annons

- Hammarby gör det bra. Varför gör inte exempelvis Djurgården det, det är två helt olika klubbar i hur de jobbar. Men också den här möjligheten att kunna titta på andra idrotter, hur de jobbar, det ska bli jätteintressant, säger Sjögran. 

Publicerad 2024-05-22 kl 15:16

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto