I förra veckan avslöjade danska Tipsbladet att ett företag kopplat till Fabrizio Romano tagit kontakt med klubbar, exempelvis danska sådana, och presenterat ett erbjudande om samarbete. Enligt dokumentation som sajten tagit del av har klubbar kunnat köpa exponering av klubb och spelare via Romanos plattformar. En av klubbarna som fick ett erbjudande av transfergurun, som har 20 miljoner följare på X och 27 miljoner följare på Instagram, var Vålerenga.
- En byrå kontaktade oss och erbjöd två saker: antingen att Fabrizio kunde vara med och skapa hajp runt potentiella övergångar och att vi då skulle betala för varje tweet han publicerade - eller att han kunde ställa upp i en video för oss för att exempelvis meddela att vi värvat en ny spelare, sa Mehran Amundsen-Ansari, tidigare marknadschef i Vålerenga, till Fotbollskanalen.
Vålerenga nobbade erbjudandet.
En annan klubb som fått erbjudande från Romano är FCK, rapporterar Tipsbladet. Sajten har tagit del av förslaget som den danska storklubben fick.
"Skulle du vara intresserad av att Fabrizio är med i presentationen av en ny spelare i FC Köpenhamn före transferfönstret stänger, för att driva engagemang och begeistra era supportrar?", står det i korrespondens enligt Tipsbladet.
Sajten uppger att FCK skulle fått betala runt 1200 euro, 13 500 kronor, vid ett ja. Men förslaget möttes av kalla handen.
"Vi kan bekräfta att vi, liksom Vålerenga, har blivit kontaktade med ett erbjudande om att Fabrizio Romano skulle medverka i en video kring en FCK-transfer mot betalning. Idéen var att han på det sättet kunde "boosta" snacket om transfern och få ut budskapet till en bredare målgrupp. Det tackade vi nej till", skriver FCK:s kommunikationsansvarige Jes Mortensen till Tipsbladet.
Fotbollskanalen har varit i kontakt med representanter för en rad stora klubbar i Sverige; Malmö FF, Hammarby, Djurgården, Häcken, AIK samt IFK Göteborg - och ingen känner till att deras klubb har fått något erbjudande om ett samarbete med Romano.