Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ENGLAND

Experten spår: ”Företag som Netflix och Facebook köper tv-rättigheter inom tio år”

Foto: Scanpix

Tv-rättigheterna för att visa olika fotbollsligor blir allt dyrare och dyrare.
Nu spås företag som Netflix, Youtube, Facebook och Apple ge sig in på marknaden.
- Inom tio år vill de vara en del av det här, säger Deloitte UK:s Timothy Bridge.

Nyligen presenterade revisionsbyrån Deloitte sin årliga rapport över ekonomin i allsvenskan, en rapport som de gör på uppdrag av Svensk Elitfotboll (intresseorganisation för klubbarna i allsvenskan och superettan). Vid presentationen på Handelshögskolan i Stockholm fanns även Deloitte UK, som varje år gör en liknande rapport om ekonomin i hela fotbolls-Europa, representerat av Timothy Bridge.

Bridge berättade då om utvecklingen kring tv-rättigheter och kom bland annat in på det faktum att brittiska telekomföretaget BT gett sig in på marknaden i England. BT visar bland annat Champions League, Europa League och delar av Premier League.

- Om de får folk att se deras livesändningar, då kan de få folk att köpa deras telefoner, bredband, wi-fi, datortjänster och så vidare. Det är en viktig del av deras affärsidé. De har flera ligor i världen, säger Timothy Bridge.

Det nuvarande Premier League-avtalet i England är värt hela 60 miljarder kronor för tre säsonger. Notan delas av Sky Sports och just BT Sport. I Sverige är det Viasat som sänder Premier League och de fick enligt Dagens Industri betala omkring 1,5 miljard för det senaste avtalet, som löper över tre år. Summorna är enorma och Timothy Bridge på Deloitte UK spår att flera av världens största bolag kommer att ge sig in på marknaden i framtiden.

Bridge tror att företag som Netflix, Youtube, Facebook och Twitter är intresserade av att köpa tv-rättigheter till olika ligor i olika länder.

- Inom tio år tror jag att vi kommer få se en stor förändring när det gäller tv-rättigheter. Jag tror att de här företagen kommer vilja bli en del av det här. Så som vi ser på tv i dag, det kommer vara gammaldags om tio år. Folk kommer mer och mer se matcherna på sina plattor och telefoner. Vi har ju redan sett exempel på det här. Det går att se Premier League-highlights inom 30 sekunder på Twitter (i Storbritannien och på Irland).

- Så vi förväntar oss att de här företagen går in på marknaden inom tio år. Kanske är det till och med så att Apple vill gå in och konkurrera om tv-rättigheterna.

Bridge påpekar att ett köp av sportättigheter knappt skulle påverka ett företag som Apple, med tanke på vad bolaget omsätter.

Publicerad 2016-10-17 kl 12:17
ENGLAND

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER