AIK lyfte mänskliga rättigheter i Moskva
Europa League
Alkoholreklam var inte tillåtet på matchtröjan, då upplät AIK och storsponsorn Åbro reklamplatsen åt Amnesty International.
Foto: Scanpix
Nicklas Backman i AIK-tröja med Amnestys logga på
När AIK klev ut på Khimiki Arena för att försöka vända 0-1 från mötet på Råsunda mot CSKA Moskva så var det med ett till viss del modifierat matchställ. På grund av ryska lagar är det inte tillåtet at spela med alkoholreklam på tröjorna och då AIK:s tröjsponsor är bryggeriet Åbro tog man cchansen att sända ett annat budskap.
I matchen mot CSKA i Ryssland, ett land som ofta kritiseras för inskränkningar av de mänskliga rättigheterna, bar AIK istället Amnesty Internationals symbol. Amnesty jobbar för just mänskliga rättigheter och yttrandefrihet runt om i världen.
Aik vann matchen med 2-0 och kvalificerade sig till Europa Leagues gruppspel.
Publicerad 2012-08-30 kl 21:29