Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

FRANKRIKE

Bråkar med storsponsorn – kan förlora hälften av intäkterna

Ligue 1-klubben Thonon Gaillard, även kända som Evian, har dragits med interna stridigheter i över ett års tid, och trots att huvudsponsorn Danone har lämnat så fortsätter den infekterade relationen att skapa problem.

För tio år sedan hade amatörklubben Olympique Croix de Savoie 74 stora ekonomiska problem, och vände sig då till den gigantiska livsmedelsproducenten Danone, med över 100 000 anställda och som hade gjort stora framgångar genom att sälja mjölkprodukter, barnmat, och mineralvatten. Danone gick med på att sponsra med pengar, och de skulle även hjälpa till med kunskap och sitt kontaktnät. Bara några år senare gjorde klubben sin första säsong någonsin i Ligue 1 och slutade på en smått otrolig nionde plats, bland annat före Olympique de Marseille.

Danone har under åren gått in med över 175 miljoner kronor i klubben, och klubbens president sedan år 2008 var också den tidigare Danone-anställda Patrick Trotignon. Danone hade nämligen fått sätta stor prägel på klubben. Bland annat hade man fått klubben att byta namn till Évian, döpt efter företagets mineralvattenmärke, och även fått lovord om att klubbens högsta prioritet var att få upp egna akademispelare till Ligue 1. För att hjälpa till med att skapa en hype kring klubben så blev bland annat Zinedine Zidane och Bixente Lizarazu nya delägare.

Under det senaste året har dock Thonon Gaillard, som supportrarna anser är klubbens riktiga namn, delats upp i två läger. Klubbens två majoritetsägare har ansett att Danones visioner inte längre har passat klubben, något som även har fått medhåll från ledarstaben, spelarna, och supportrarna. Klubben har velat få bort Danones inflytande på verksamheten.

Trots att presidenten Trotignon så sent som i oktober förlängde sitt avtal med Thonon Gaillard till 2017, så fick han i december sparken efter en styrelseomröstning, där resultatet blev fem-fyra.

Trotignon ansåg sig borttvingad från klubben han hade styrt i över fem år, och Danone valde då att dra tillbaka delar av sin sponsring till klubben. Danone sponsrar med 27 miljoner SEK per år, men på grund av ett gällande avtal, som sträcker sig till 2017, så kan Danone bara dra tillbaka 9 miljoner kronor per år i sin sponsring.

Det stora problemet har varit att Thonon Gaillard har varit en så liten klubb att de har saknat en egen arena, en akademi, och kontor. Faciliteterna har man tvingats låna, och ibland har allting varit så utspritt att man har tränat i en stad, spelat matcher i en annan, och haft sina kontor i en tredje stad.

Trotignon och Danone tog för två veckor sedan över en ny klubb: Grenoble Foot 38. Grenoble köptes 2004 av en rik japansk affärsman som byggde en modern arena, Stade de Alpes med kapacitet för 20 000, och där man inifrån arenan kan se de franska alpernas bergstoppar. Klubben var i Ligue 1 så sent som 2010, men spelar nu i fjärdedivisionen CFA efter att den japanska affärsmannen tappat sitt intresse. Klubben har dessutom en akademi som har fostrat spelare som Youri Djorkaeff, Olivier Giroud, och Florian Thauvin. Det är en klubb där Trotignon och Danone känner att de har bättre faciliteter och en ägarsituation som är mer lämpad för deras ambitioner.

Det är här som problemet kommer in. Enligt en av Thonon Gaillards andra huvudsponsorer ska Trotignon försöka övertala alla andra sponsorer att följa med till Grenoble.

- För tre veckor sedan var jag på en middag med ett tjugotal andra personer där Trotignon erbjöd oss alla att följa med honom till Grenoble.

Thonon Gaillards intäkter ligger på 250 miljoner kronor per år. Le Message spekulerar nu i att så mycket som 50 miljoner kronro i sponsring kan försvinna om Trotignon lyckas övertala sponsorerna att byta klubb, och skulle Thonon Gaillard åka ur Ligue 1 så sjunker TV-intäkterna med minst 50 miljoner kronor. Med tanke på att en nedflyttning skulle ge lägre publiksiffror så riskerar klubben att mer än halvera sina intäkter.

Det kan nu bli en framtid där Thonon Gaillard blir en fristående klubb som behöver leta nya sponsorer, byta klubbnamn från Évian till Thonon Gaillard eller Croix-de-Savoie, och även byta tillbaka från rosa/vita matchställ till klubbens originalfärger rött och vitt. För stunden är klubben bara fyra poäng ifrån nedflyttning, och bara tolv spelare i A-truppen har kontrakt över nästa säsong. Man ska har bestämt sig för att börja om på något nytt och eget, och bland annat stjärnkocken Marc Veyrat sägs bli invald i den nya styrelsen.

Källor: Le Dauphine, Le Messager, L'Essor Savoyard, Le JDD, L'Équipe, Transfermarkt

Publicerad 2014-02-04 kl 06:08

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER