Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

0:55

Foto: Bildbyrån

Nästa

Avbryt
Försök igen

Öja FF fick en ny grillplats tack vare Matchkorv-initiativet: -”Bidraget underlättar enormt för oss som förening”

ICA älskar hela Fotbollssverige. Så mycket att de i våras tillsammans med Svenska Fotbollförbundet tog fram Matchkorv - ett helt nytt produktsortiment vars primära syfte är att bidra till utveckling av fotbollsrörelsen runt om i Sverige. I skånska Öja fick fotbollsentusiasterna en ny grillplats!

Din ICA-handlare är en eldsjäl! Jo, faktiskt. Det brinnande engagemanget för det lokala idrotts- och föreningslivet som delas av ICAs 1500 handlare sätter just nu eld under grillar och kokplattor över hela landet. Den nya satsningen Matchkorv är en korv som inte bara smakar gott. Den gör också gott för Fotbollssverige. För varje såld produkt går nämligen en del av summan till ICA Stiftelsens Matchkorv-initiativ. Därifrån kan lokala fotbollsklubbar söka bidrag.

- Matchkorv passade oss perfekt eftersom vi verkligen behövde en ny grillplats, säger Peter Hansen, ordförande i Öja FF från Ystad.

- Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med ICA Supermarket i Ystad. När jag såg att man kunde söka bidrag från Matchkorv satte jag mig och skrev ned vad vi ville göra. Innan hade vi en grill som var ganska jobbig att hantera. Den var svår att flytta, och kylen stod en bit bort så varje gång man tog fram en dricka hann den bli varm innan korven var färdiggrillad.

ICA Stiftelsens Matchkorv-initiativ riktar sig specifikt till fotbollsföreningar som vill skapa sociala och inkluderande mötesplatser, som en ny uteservering vid klubbstugan eller ett nytt omklädningsrum. Öja FF blev allra först ut i landet att få ta del av tillskottet. Nu är man stolt ägare till en sprillans ny gasolgrill med hjul och en tjusig bardel med drickakyl. Ordförande Hansen är mer än nöjd:

- Det ser så otroligt mycket proffsigare ut nu. Den som står vid grillen uppskattar också att den är ny. Det är alltid så mycket roligare att grilla korv på en fräsch grill.

Grillplatsen invigdes vid en hemmamatch för Öja FF:s seniorherrar. Föreningsmedlemmar i alla åldrar flockades kring det digra utbudet av nygrillad Matchkorv. Alla tre sorterna – Matchkorv, wienerkorv och vegokorv – fanns förstås på grillen, liksom tillbehör som gurkmajonnäs och surdegsbröd.

- Det var väldigt positiva reaktioner från alla som var på plats, säger Peter Hansen.

- Vi sålde korv och så bjöd vi alla på dricka till. Många tyckte att det var spännande med de nya korvarna. Matchkorv är bra korv. Man känner verkligen att det är riktiga grejer i den. Med Matchkorv är det inget fusk, och sådant uppskattar folk.

De animaliska Matchkorvarna har mycket riktigt en hög kötthalt. Hela 94 procent av korvarna består av kött. Matchkorv-sortimentet är framtaget tillsammans med herrlandslagets förbundskapten Janne Andersson, en verklig korventusiast, och är tillverkad i Stensåkra i Småland. Alla som väljer en Matchkorv-produkt från butikshyllan eller i kiosken på matchen är tillsammans med ICA Stiftelsen med och bidrar till att skapa fler sociala och positiva mötesplatser kring fotbollen.

- Bidrag som det från Matchkorv och ICA Stiftelsen underlättar enormt för oss som förening, säger Peter Hansen.

-  Även vad som kan se ut som små belopp är stora summor för oss. Vi hade säkert lyckats göra om vår gamla grillplats så småningom. Men med hjälp av Matchkorv-initiativet gick det otroligt mycket snabbare. Jag tycker att alla som är engagerade i en fotbollsförening borde sätta sig ner och fundera över vad de skulle kunna söka bidrag för. Att förverkliga idéer kostar. Men tack vare stiftelser som ICAs och initiativ som Matchkorv finns fantastiska möjligheter.

Matchkorv är bara en liten del av ICAs omfattande engagemang för lokalt idrotts- och föreningsliv. Alla ICA-butiker ägs av fristående entreprenörer och många av dessa brinner för sitt lokalsamhälle. Just därför har ICA genom decennierna varit en av den svenska idrottsrörelsens allra flitigaste sponsorer. Inga centrala direktiv finns kring hur och vad de enskilda handlarna ska sponsra, utan alla initiativ kommer från entreprenörerna själva. Ofta är det närhet och lust som styr. Ett rikt idrottsliv gör människor friskare, gladare och ökar känslan av tillhörighet. Med god lokalkännedom och stort nätverk har Sveriges 1500 ICA-handlare en unik möjlighet att bidra på det sätt och på de platser där stödet verkligen gör nytta. Närheten ger storheten. För ICA och för svensk idrott.

Publicerad 2023-08-30 kl 13:31