Sundsvalls styrelse tar avstånd från sportchefens uttalande: "Våra supportrar är inte okunniga"

Superettan

Gif Sundsvalls sportchef Urban Hagblom kallade de egna fansen för okunniga.
Nu har Giffarna skickat ut ett förtydligande.
"Urban valde i stressen fel ord", skriver klubben på sin hemsida.
- Vi vill se en avlönad kommunikatör, säger Patronernas ordförande Emma Asp.

Gif Sundsvall öppnande årets superetta bra men har, med åtta omgångar kvar att spela, tappat på toppen och är i nuläget tolv poäng bakom Jönköpings Södra som innehar kvalplatsen upp till allsvenskan. Upp till Halmstads BK, som är tvåa, är det ytterligare två poäng.

Efter förlusten mot Västerås SK förra helgen öppnade Sundsvalls Tidning upp för synpunkter från supportrarna, som Giffarnas sportchef Urban Hagblom sedan fick svara på.

Hagblom avfärdade då fansens kritik.

- Jag tror att man är alldeles för okunnig som supporter om man uttrycker sig på det sättet. Vi har svar på allt. Vi är inte rädda för kritik, vi gör också fel. Men kritiken måste vara befogad för att man ska ta till sig den. I det här fallet känner jag inte att kritiken är befogad, sa Hagblom till Sundsvalls Tidning.

Flera supportrar kom med synpunkter om att klubben borde satsa mer på ungdomarna, något Hagblom redan anser att klubben gör.

- Vi är ett av de lag i svensk elitfotboll som har gett unga spelare mest speltid av alla klubbar. Det är ett lag som är före oss just nu och det är Dalkurd. Men i övrigt är GIF Sundsvall det lag som har gett unga spelare mest speltid av alla 32 elitklubbar i Sverige, sa sportchefen till ST.

Nu har dock Giffarnas styrelse kommit med ett förtydligande gällande Hagbloms uttalande. På sin hemsida skriver ordförande Hans Selling följande:

"Styrelsen för GIF Sundsvall vill framföra och förtydliga att vi anser inte att våra supportrar är okunniga kring fotboll utan vi ser väldigt positivt på supportrarnas engagemang för att GIF skall lyckas med sin verksamhet.

Som vi känner Urban Hagblom så tror vi inte heller att han tycker att supportrarna är okunniga, utan vi tror att Urban i stressen valt fel ord, Urban vill mena att han tror att supportrarna inte förklarligt nog har all kunskap om hur verksamheten bedrivs i detalj.

För styrelsen är engagemanget från supportrar, samarbetspartner, kommunen och övriga fotbollsintresserade oerhört viktigt för att vi ska lyckas att etablera GIF på högsta elitnivå i svensk fotboll och att fortsatt kunna vara det starkaste varumärket för Sundsvall och vår utveckling.

Styrelsen har nu tagit fram en femårig strategi för hur GIF skall verka, med en tydlig vision och tydliga mål. Denna strategi kommer vi att på måndag och tisdag att presentera för alla i personalen och sedan kommer vi att bjuda in till en presskonferens där vi presenterar densamma. Detta gör vi för att alla från medlemmar, supportrar och media skall veta vad vi gör och varför".

Gif Sundsvalls officiella supporterförening heter Patronerna – och där är Emma Asp ordförande.

- Det var väl inget konstigt så med frågorna som skickades in till Sundsvalls Tidning. Sedan tycker folk att saker är sämre när man förlorar jämfört med när man vinner, det ser jag inte heller som konstigt, säger Asp till Fotbollskanalen.

- Sedan blev det kanske lite dåligt formulerat av Urban, men jag tror verkligen inte han tycker supportrar är okunniga – utan snarare tvärtom. Många ser Urban som en supporter själv, som har stöttat supportrarna.

Asp fortsätter:

- Det är klart att citaten kan tolkas som på ett mindre bra vis, det förstår jag när man läser det. Läser man saker i skrift vet man inte vilket tonläge det är.

Asp vill nu se att klubben anställer en kommunikatör.

- Urban avslutar (intervjun med ST) med hur de ska kommunicera ut det. Vi har ingen avlönad kommunikatör i Gif Sundsvall. Vi gick i våras ut med ett öppet brev att det här med kommunikationen har varit väldigt bristfällig, i hur man kommunicerar ut saker. Då kan det gå snett och man feltolkar saker.

- Vi vill se en avlönad kommunikatör. Det tycker jag man ska ha 2020, någon som är nära både klubben och supportrar.

Fotbollskanalen söker Urban Hagblom för en kommentar.

Publicerad 2020-10-16 kl 15:10