Ericson om kritiken: "Allt som sticker ut möts av skepsis"

U21-EM

Forskare och experter riktar kritik mot de mentala träningsmetoder som U21-landslagets förbundskapten Håkan Ericson använder sig av.
- Allt som sticker ut och är lite nytt möts av en viss skepsis, svarar Ericson för Fotbollskanalen.

I somras ledde han Sveriges U21-landslag till EM-guld och i sommar ska han leda Sverige i OS i Brasilien. Nu får förbundskaptenen Håkan Ericson kritik för sina mentala träningsmetoder.

Både Expressen och Radiosporten har granskat metoderna.
Det är så kallad HRV-träning, som Ericson använder sig av, som får kritik. Den går, enligt Radiosporten, ut på att spelarna fäster en mätsensor på örat för att mäta hjärtats aktivitet och målet är att spelarna ska ha en jämn och fin kurva och nå kohorens. I det tillståndet är man i harmoni och tanken är att man enkelt ska kunna överföra det till en kritisk situation i en match.

Steven Novella, forskare i neurologi på Yaleuniversitetet i USA, kritiserar metoden.

- Koherens betyder ingenting - det är ett påhittad begrepp utan grund i medicin eller vetenskap, säger Novella till Radiosporten.

Radiosporten skriver att de mentala träningsmetoderna som Håkan Ericson använder sig av kritiserats för att vara new age-inspirerade.

Expressen rapporterar i sin tur att Lars-Eric Uneståhl material, som Ericson tagit till sig metoderna av, underkänts av Svenska Fotbollförbundet vid två tillfällen. Uneståhl har arbetat med svenska idrottare i 50 år, men förbundet anser inte att de vetenskapliga bevisen för hans metoder är tillräckliga.

SvFF har tackat nej till att plocka in böcker av Uneståhl i sitt utbildningsmaterial och när Håkan Ericson under 2015 föreslog att metoderna skulle användas i större utsträckning av förbundet blev svaret nej igen.

Expressen skriver också att flera röster kritiserar Uneståhls metoder. Helsingborgs manager Henrik Larsson säger sig "inte tro på mental träning inom fotbollen" och Daniel Ekvall, idrottspsykolog hos IFK Norrköping, vill se mer evidensbaserade metoder. Metoder som bygger på forskning.

Ekvall har ansvar för att skapa riktlinjer för hur Svenska Fotbollförbundet utbildar tränare och ungdomslandslag. Han ingår i ett nätverk bestående av tolv idrottspsykologer som är kopplade till SvFF, skriver Expressen. Men Lars-Eric Uneståhl är inte en av de tolv.

Håkan Sjöstrand, Svenska Fotbollförbundets generalsekreterare, vill ha mer kunskap inom området för att kunna uttala sig i frågan men säger till Expressen:

Det är ett komplext och svårt område. Det är helt rätt att när det gäller ungdomslandslag och tränarutbildningar ska det alltid bygga på det som är evidensbaserat. När det gäller våra seniora landslag har de haft möjligheten att jobba med motivations- eller inspirationshöjande aktiviteter i syfte att spela bra. Då har man hämtat olika inslag från erfarenheter, modeller och metoder.

När Fotbollskanalen når U21-landslagets förbundskapten Håkan Ericson tar han kritiken med ro.

- Jag vet att det finns olika skolor och den kritiken som kommer är att det inte är tillräckligt evidensbaserat. Jag har inte grottat i det på samma sätt och jag är inte utbildad för att kunna avgöra det, men min erfarenhet av framför allt Lars-Eric har jag sett otaliga exempel på att det verkligen fungerat. Sen om det är validerat vetenskapligt och så vidare vill jag inte gå in på, säger Ericson.

- Det vi gjorde inför EM var HRV-träning, det är egentligen en fysisk träning eller sätt att styra hjärtrytmen. Sen i den delen har man möjlighet att komma ner till en jämn och bra hjärtrytm som då kallas koherens. Sen har spelarna genomfört samtal med Anders (Nilsson, HRV-tränare) om hur de vill må under sommaren. Det var hela min idé med HRV, hur ska vi kunna vara i vårt bästa tillstånd i tre veckor och under fem matcher? Jag visste att vi var tvungna att maxprestera om vi skulle ha en bra chans mot de lagen vi mötte.

Ericson fortsätter:

- Min konklusion när jag har läst om framgångsrika idrottspersoner som Björn Borg och Ingemar Stenmark, så har jag fått en uppfattning om att de haft möjlighet att justera sitt tillstånd - att de kan må på ungefär samma sätt när det är dags att prestera. Jag presenterade för spelarna ett enkelt redskap för att kunna komma lite närmare det bästa tillståndet. Sen är det ju inte en metod som så himla många känner till, men jag tror det funkar bra på våra spelare. Det är väldigt svårt att mäta givetvis.

Håkan Ericson uppfattar dock att det finns en bild av att man i HRV-träning och den mentala träningsmetoden alltid utgår ifrån ett optimalt läge och alltid tänker positivt. Den bilden vänder han sig emot.

- Är det något vi har lyckats med i U21 är det just att acceptera läget som det är, som de kritiserar att man inte gör i de här metoderna. Alla vill spela fotboll på en golfgreen i 20 graders värme, men så många gånger som vi spelat fotboll i både gyttja, is och allt vad det handlar om - och vi startade inte med samma lag på två och ett halvt år år. Massor av förutsättningar har ändrats. Det handlar om att acceptera förutsättningarna och att acceptera hur du mår, men gör det inte det till en ursäkt att inte kunna presentera. Med de förutsättningar som finns här och nu ska vi göra det bästa vi kan. Det är vad jag har jobbat med och det är det vad man pratat om i samband med HRV. Ibland är man nervös och sliten, men det går ändå att nå sitt max utifrån den situation man befinner sig i. Man har en riktning som är framåt. Man har acceptans för läget och en tanke om hur man vill klara av saken framåt. För mig är det väldigt sunt.

- Vi jobbar ju inte med någon klinisk psykologi. Vi jobbar med människor som ofta mår bra och är duktiga på den mentala träningen. Vi försöker ge dem redskap för att bli lite bättre. Om vi märker att en spelare skulle må dåligt eller vara i behov av någon typ av klinisk psykologi skulle det aldrig falla oss in att bearbeta det med den spelaren. Då får vi se till att vi ger den spelaren så mycket hjälp som möjligt av så kallade experter som är utbildade på det området. Jag tycker att det är viktigt att hålla isär saker, så att man inte blandar ihop något. Vi gör inte något som utbildade psykologer gör i övrigt. Vi jobbar med prestationspsykologi, och inte med andra saker.

Hur har ni jobbat för att spelarna ska kunna ta till sig siffror, kurvor och liknande i det här?
- Det har varit väldigt lite sånt. Anders (Nilsson) fick en timme på sig att beskriva vad HRV var. Det var en presentation med några bilder där han försökte förklara så lätt som möjligt hur de anser att hjärtrytmen påverkar vårt hälsotillstånd. Sen fick spelarna även se ett antal försök där det utförts på poliser i extrema situationer. Mycket mer än så har det inte varit i att sätta in spelarna i detaljer. Sen har det varit en frivillig del för alla att jobba med det här. Det har också varit i varierande grad. En del har jobbat en hel del med det och en del spelare har bara jobbat med punktinsatser. Jag har inte lagt mig i kring vilken form och vad de egentligen nått för resultat. Det var ett redskap som jag ville ge de som tyckte att det passade. Sen tycker jag att jag såg en effekt på en del spelare som jobbade med Anders, spelare som överraskade under sommaren. Sen vill jag inte säga att HRV-träningen är en stor del av anledningen till det. Det är ingen som kan veta. Men det kanske var en liten pusselbit av allt annat till att spelarna lyckades prestera sitt max.

Dagen efter introduktionen med Anders Nilsson hade spelarna i U21-landslaget ett obligatoriskt samtal med Nilsson, i en kvart.

- Då fick de ta upp frågor som de hade och säga om de var intresserade. Vad jag förstår var det 14 spelare av 20 som svarade ja och ville jobba med det. Sen jobbade spelarna i en varierande mängd med det. Det var helt frivilligt och helt individanpassat.

Förstår du att det kan riktas kritik mot det här?
- Det är klart att jag kan förstå det. Det finns olika skolor. Samtidigt så är det nog så med allt som sticker ut, som är lite nytt och som alla inte hört talas om, att det finns en viss skepsis mot det. Jag skulle ju vara väldigt försiktig att göra djupare saker med människor, men det här är en ganska liten detalj som jag har svårt att se skulle kunna skada någon. Med de begränsade ekonomiska resurser vi hade så gjorde vi det på det här sättet. I och med att vi också gjorde det frivilligt så ser jag det som ett erbjudande som var och en får ta till sig om man tror att man skulle ha nytta av det. Sen finns ju möjligheten att avbryta det om man mot förmodan skulle få negativa konsekvenser av det. Den risken bedömde jag att den inte fanns och det är ingen som har sagt något om det heller.

- Det är ofta den egna upplevelsen som triggar igång det och jag har haft en väldigt positiv erfarenhet av det här. Jag har själv utsatt mig för det och då är man sugen på att testa något som inte så många andra gjort och på så vis vinna en liten fördel. Vi var ändå i ett mästerskap som var det första mästerskapet för oss ledare och alla spelare. Ingen hade varit med i ett mästerskap tidigare och vi hade väldigt lite tid på oss. Så jag sökte något som på kort sikt kunde ge lite förbättring av just det här att kunna vara i ett tillstånd där man presterar så nära som man kan. Och inte att massa omständigheter skulle lägga locket på det. Jag fick en bra känsla av det här och vi fick ett bra gensvar av spelarna så därför genomförde vi det, avslutar Ericson.

Publicerad 2016-03-14 kl 15:15