I början på juni, Strax före fotbolls-VM 2015, relanserades Fotbollskanalen efter drygt åtta månaders arbete. Tillsammans med design- och innovationsbyrån Screen Interaction hade projektgruppen från TV4 skapat en ny, individualiserad och responsiv plattform för fotbollsnyheter.
I början av oktober kom beskedet att projektet nominerats i tre kategorier - Best Digital Design, Best Use of Mobile and Responsive Design och Best Service within Travel, Sport/Leisure - på den prestigefulla galan Pearl Awards i New York. När galan hölls på Manhattan natten mot onsdag tog Fotbollskanalen storslam och prisades i kategorierna Best Sport and Leisure och Best Responsive Design.
I kategorierna var flera stora internationella aktörer som Virgin, Air Canada, Hewlett Packard och Cadilac nominerade.
- Det känns fantastiskt. Vi har jobbat hårt med den nya tjänsten och verkligen försökt lyssna in vad användarna vill ha. Vi vet också att nylanseringen gjort avtryck i branschen och att våra konkurrenter tagit intryck av sättet vi valt att designa Fotbollskanalen. Det här priset är ett kvitto på att vi är väldigt långt framme så väl tekniskt som innehållsmässigt. Nu ska vi fortsätta att testa, mäta och lära för att göra tjänsten ännu bättre, säger Tobias Rosvall, onlinechef TV4 Sport.
Mika Packalén, produktägare för Sport på TV4, som varit projektledare för nya Fotbollskanlen jublar också.
- Jag är väldigt stolt i dag. Priset är ett bevis på vilka fantastiska resultat man kan uppnå med ett tätt sammansvetsat team och att våga ha ett helt igenom agilt arbetssätt, säger Mika Packalén.
Niklas Supanich, nyhets- och digital innehållschef TV4 Sport:
- Det ligger så otroligt många timmar av slit, passion, övertygelse och vilja i med- och motgångar bakom de här priserna - det är en lagseger på alla sätt och därför känns det så otroligt kul för hela vår avdelning.