POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
SVERIGE
51v

Slöjbråk skakar SvFF – anställd sa upp sig

Foto: Bildbyrån.

Sevana Bergström.

En SvFF-anställd slutade för att personen ogillade att CSR-ansvarige Sevana Bergström sa att alla som bär slöjan gör det av förtryck eller tvång.
Nu har förbundet utrett händelsen.
- Vi har haft ett antal möten. Men Sevana har varit väldigt tydlig med att hon inte har uttryckt sig så, säger HR-chefen Maria Lerner.

I förra veckan fick Ulla Gustavsson avgå som ordförande i simförbundet. Bakgrunden var hennes Facebook-inlägg där hon ifrågasatte att idrottande barn i slöja förekom på flera av Riksidrottsförbundets bilder i ett informationsmaterial.

- Slöjan är ett religiöst, politiskt och sexistiskt plagg. I Riksidrottsförbundets värdegrund är jämställdhet viktigt och slöjan står för något annat. När sådana bilder visas normaliserar det förtrycket, sa Ulla Gustavsson till Sportbladet.

Utspelet från Gustavsson ledde till en debatt inom svensk idrott kring synen på slöja och väckte starka reaktioner. 

Nu kan Fotbollskanalen berätta att slöjdebatten även har skakat om Svenska Fotbollförbundet, där hårda anklagelser riktade mot CSR-ansvarige Sevana Bergström ledde till flera möten och en utredning som slutade med att en anställd valde att säga upp sig.

I somras utökade fotbollsförbundet sitt team i projektet ”Alla är olika – olika är bra” och som arbetar för att alla ska kunna vara en del av svensk fotboll. Då anställdes Behar Tahiri som CSR-ansvarig för Göteborg, Västergötland, Bohuslän och Dalsland, och därmed lämnade han sitt jobb på Migrationsverket. Men efter bara några månader på SvFF valde han att säga upp sig. Anledningen, enligt Behar Tahiri, var ett uttalande från SvFF:s CSR-ansvarige Sevana Bergström under ett utbildningsmöte.

- Sevana Bergström höll i mötet, hon är ju ansvarig för det här projektet. Då dök den här diskussionen upp om slöja eller inte. Vi diskuterade slöjan och då uttryckte sig Sevana på ett märkligt sätt, tycker jag. "Alla som bär slöja, gör det av förtryck och tvång", sa hon då. "Alla som bär slöjan bär den för att de är förtryckta eller bär den för att de är mer eller mindre tvungna att göra det", säger Tahiri.

- För mig blev det: "Nja, kanske inte alla." Jag är inte religiös alls av mig så det är inte någon personlig kamp för min del utan för mig spelar det ingen roll vilken religion en människa har, vad människan tror på eller om den inte alls tror på Gud. Men hon uttryckte sig så och jag tänkte: "Nej så kan det ju inte vara". Jag har ju träffat massa med tjejer, som är eldsjälar inom fotbollen och som bär slöja, men de känner inte alls att de gör det (av den anledningen). Då sa jag att jag inte håller med om att alla som bär slöja gör det för att de är förtryckta eller tvungna. Hon höll fast vid sin åsikt att: "Jo, så är det visst", och jag fortsatte att säga: "Nej, jag kan inte hålla med". Då sa jag till henne: "Tänk om man har en sådan relation till Gud att man känner att man har det för Guds skull". Då svarade hon mig att: "Då kan man flytta till ett land som Iran".

Enligt Behar Tahiri fortsatte Sevana Bergström att prata om slöjan, något han senare tog vidare till fotbollsförbundets HR-chef Maria Lerner.

- Sedan diskuterade man om att slöjan eventuellt skulle förbjudas inom elitfotbollen och det uttryckte jag både till Sevana och sedan till HR-chefen, att för mig kan det kanske vara bra och det kanske kan vara dåligt. Men just i det projektet som vi jobbade med så handlade det ju om att få unga tjejer som kanske bär slöja att börja spela fotboll, eller fortsätta spela fotboll. Att då ifrågasätta det ur den synpunkten, blir inte det ytterligare en barriär för de här tjejerna? Andra som håller på med fotboll kanske tycker att det ska vara ett slöjförbud, men vi som jobbar med det här projektet med jämlikhet och mångfald och att försöka förstärka just tjejerna och tjejernas förtroende till fotbollen. Där blir det ju att man slår emot de här tjejerna, säger Tahiri.

- För inom det här projektet snackade vi mycket om att stärka de här tjejerna så att de kanske en dag, om de är tvungna att bära slöja av nära och kära, vågar ta det här steget. Men skulle man nu införa, och jag säger inte att det är så att man tappar de här tjejerna, man kanske gör det, man kanske inte gör det, men man kanske kan göra en undersökning om hur många av tjejerna som hade slutat spela fotboll. Det sa jag, men det var man inte så intresserad av.

Behar Tahiri kontaktade HR-chefen Maria Lerner, något som resulterade i flera möten och utredningar om Sevana Bergström hade sagt så som Tahiri hävdade. Tahiri hävdar att Maria Lerner under ett av mötena mellan de tre ska ha sagt att man kanske får ha de här synpunkterna men att det inte är något som Svenska Fotbollförbundet står för.

- En vecka senare hade bara jag och HR-chefen ett möte där jag sa att jag funderar på att säga upp mig på grund av det som har varit, och då sa hon att hon hade diskuterat det med Sevana och att hon mer eller mindre fått en tillsägelse, men att hon ändå kunde fortsätta på den tjänsten. Då kände jag att mitt förtroende för Sevana var förbrukat. Så då blev det så att jag sa upp mig. Jag tycker inte att det är okej att ha de åsikterna och jobba med de här frågorna. För det går inte ihop, säger han.

Vad sa de när du sa upp dig?
- Mia (Maria Lerner) tyckte inte att det var något vidare men hon förstod mig också, att mitt och Sevanas samarbete väl inte kanske skulle inte hålla i längden. Sedan sa hon att de tyckte att jag skulle ta en funderare i framtiden och börja jobba på Svenska Fotbollförbundet igen. Det är något som jag absolut är öppen för att göra i framtiden, men inte så som läget är just nu.

Fotbollskanalen har haft kontakt med flera inom förbundet och projektet ”Alla är olika – olika är bra” är generalsekreterare Håkan Sjöstrands flaggskepp men både satsningen och den ansvariga Sevana Bergström är ifrågasatt.

- Kritiken internt är redan stor. Det är problematiskt när Håkan trycker fram Sevana i alla sammanhang och medier kring värdegrundsfrågor. Kritiken är riktad mot Sevanas egen värdegrund, säger en centralt placerad person.

Flera medarbetare inom SvFF har vänt sig både till HR och även personer nära Sjöstrand för att påpeka farorna, enligt vad Fotbollskanalen erfar.

- Det är en väldigt känslig fråga och extremt komplicerad på flera sätt. Sevana har fått en roll och spelplan i en politisk och för fotbollen känslig fråga. Hon har skjutits fram som talesperson, inte bara för sitt projekt utan även för SvFF som helhet. Hon har en otydlig styrning och ledning, säger personen som har insyn i diskussionerna.

Fotbollskanalen ringer upp Svenska Fotbollförbundets HR-chef Maria Lerner och frågar om mötet hon hade med Sevana Bergström och Behar Tahiri. Och för att höra om Sevanas uttalande om att alla som bär slöja gör det av tvång eller förtryck stannade där eller om det togs vidare inom förbundet? 

- Ja, men jag kan inte bara ta det på 30 sekunder. Jag ska precis in i ett möte nu så jag får ringa upp dig senare, säger Maria Lerner.

Men hon ringer inte tillbaka. Fotbollskanalen ringer till Sevana Bergström för att ge henne chans att bemöta Behar Tahiris anklagelser och höra vad hon tycker om slöjan.

Behar har berättat att ni hade olika åsikter om slöjan och att du ska ha ansett att alla som bär slöja gör det av förtryck eller tvång, och att han inte höll med och att ni hade möte med Mia Lerner – hur ser du på det?
- Jag kan ju säga att det han säger är felaktigt. För så ser jag inte på det.

Hur ser du på det då?
- Jag kommer inte att göra ett utlåtande i dag så här på telefon. Du får jättegärna boka in ett möte med mig och komma till Svenska Fotbollförbundet så kan vi ta en dialog på ett möte kring det. Så ska jag berätta hur jag ser på det. Du får jättegärna komma upp hit och boka in en intervjutid med mig. 

Några timmar efter samtalet ringer Andreas Jansson, kommunikationschef på Svenska Fotbollförbundet, upp och vill förtydliga att Sevana Bergström säger att hon aldrig har sagt det som Behar Tahiri hävdar. När Fotbollskanalen då frågar om det finns möjlighet att få höra Sevana Bergströms och Maria Lerners versioner av vad som har hänt så säger han att han ska ordna det. Någon timme senare ringer Andreas Jansson tillbaka och då sitter Sevana Bergström bredvid och vill via högtalartelefon svara på frågor. 

Du ska under en utbildning ha sagt att om man bär slöja så gör man det under tvång eller förtryck?
- Det finns alltid två sidor när man pratar om olika frågor, och det du påstod i går var inte det du säger i dag. Det du påstod i går var att en före detta anställd här har påstått att jag har sagt att alla kvinnor som bär slöja är förtryckta, och det kan jag säga att det har jag inte sagt.

Vad var skillnaden nu?
- Ja, skillnaden blir ju att du säger att jag har sagt att alla kvinnor som bär slöja är förtryckta, och så är det ju inte. 

Så om du svarar på frågan som du fick nu då?
- När man diskuterar frågor, ganska tunga frågor och en väldigt komplex fråga som slöjan är så finns det alltid två sidor. Det finns kvinnor som bär slöjan av egen vilja och det finns kvinnor som bär slöjan för att de är tvingade och förtryckta och måste bära slöjan. Men, alla, med eller utan slöja, får vara med i fotbollsrörelsen. 

På utbildningen så blev det ju en diskussion, vad var det som Behar inte höll med om?- Det är ju ganska svårt för mig att sitta här och svara på den frågan. Det får du nog fråga honom. 

Det har jag gjort, jag tänkte bara höra från din sida då ni ju efter den här utbildningen har haft möten om det – därför ville jag höra din sida av det, hur du ser på det?
- Fotbollens sida och fotbollens förhållningssätt är ju att alla är välkomna in i fotbollsrörelsen med eller utan slöja. Om man diskuterar slöjan så är det också viktigt att prata om att det finns en grupp som bär den av egen vilja, då ska man få göra det, det är en självklarhet. Men sedan finns det också en annan grupp som blir mördade, hotade och förtryckta och inte får välja om man vill eller inte vill ha på sig slöjan. Det är ett måste. Och det är det som vi har diskuterat i en fortbildningssammanhang.

Men vad var det som han inte höll med om?
- Jag vet inte vad hans bild är och vad han höll med om och inte höll med om. Det får du fråga honom.

Enligt honom så kunde inte han hålla med om att det du sagt, han menar att ni hade helt olika åsikter om slöjan och att han tyckte det var fel sätt att utrycka sig på - att folk som bär slöja gör det av förtryck eller tvång.
- Min uppfattning när man diskuterar slöjan och komplexa frågor, det finns alltid två sidor, och det är den uppfattningen jag har. Vissa bär den för att man vill göra det av egen vilja, och vissa bär den för att de måste bära den. 

Vad är din bild av mötet ni hade tillsammans med HR-chefen?
- Vi har haft flera möten så jag vet inte riktigt vilket möte du pratar om specifikt. Men alla möten vi har är enligt mig bra möten. 

Hur ser du på att det också riktas anklagelser mot att du ska ha sagt att om det är någon som har en relation till Gud, att man känner att man har det för Guds skull, att man då kan flytta till ett land som Iran?
- Det har jag inte sagt. 

Det är ganska tuffa påståenden mot dig som har den positionen du har – hur ser du på det?
- Ett av våra utbildningstillfällen som vi har haft i höstas där valde jag att gå in och berätta om min egen familj och jag ville göra det för jag tycker att det är viktigt när man ska jobba med de här frågorna. Då berättade jag om min familjs erfarenheter, historia och kultur och de utmaningar jag har haft och strävan av att integreras för mina föräldrar har varit väldigt tuff, och den resan har gjort att jag och mina systrar har haft väldigt många begränsningar och blivit förtryckta. Det är den erfarenheten jag har lyft på ett av våra utbildningstillfällen.

Hur går det ihop med det som jag sa innan?
- Det kan ha blivit då att man uppfattar saker som sägs olika.

Du menar att folk har uppfattat dig på ett annat sätt än det du menade?
- Ja, man kan ha olika uppfattningar om vad som sägs. 

Hur ser du på anklagelserna?
- Självklart blir jag väldigt ledsen att det finns sådana anklagelser. 

Någon timme efter samtalet med Sevana Bergström så ringer HR-chefen Maria Lerner upp och kan nu också tänka sig att svara på frågor.

För några månader sedan hade du ett möte med Sevana Bergström och Behar Tahiri, där ni diskuterade Sevanas uttalande om att alla som bär slöja gör det av tvång eller förtryck – tog du det vidare inom förbundet?
- Ja, vi pratar om ett personalärende och det är personlig integritet och jag vill inte gå för djupt i det, men jag kan ju säga att alltid när det dyker upp personalärenden så har jag ju en process för det och jag håller ju alltid ledningen informerad om det. Så jag kan säga ja.

Sevana säger att ni haft flera möten om detta, ni tre?
- Ja vi har haft ett antal möten, det stämmer.

Vad var det som Behar inte höll med om, som fick honom att sluta?
- Min bild är att man kan uppfatta saker på olika sätt. Det kan uppstå situationer där man väljer att gå på olika håll. Jag kan ju förstå att det kan finnas en viss besvikelse över det men det behöver ju inte innebära att det är fel på människor eller att massa fel har begåtts. Han har ju naturligtvis rätt till sina uppfattningar och jag har naturligtvis utifrån de möten jag har haft, och det som har lyfts upp på de här mötena, förhört mig med berörda personer och medarbetare som har varit med vid de här tillfällena där det ska ha sagts saker som du utrycker dig, och jag har tagit del av anklagelserna som har lyfts och jag får ju en annan bild där både Sevana och andra personer intygar något helt annat. Men jag har fortfarande full respekt för att man har olika uppfattningar och upplevelser.

Maria Lerner säger att hon inte känner igen sig i Behar Tahiris påstående om att hon har gett Sevana Bergström en tillsägelse.

- Det låter väldigt märkligt att jag skulle ha uttryckt mig på det sättet. Man kan uppfatta saker olika och där det förs en dialog.

Vad är din bild av att han sa upp sig, han själv säger att han inte kan stå bakom åsikterna om slöjan – delar du hans bild av det?
- Jag har följt upp det här och pratat med flera inblandade. Sevana har varit väldigt tydlig med att hon inte har uttryckt sig så. Jag vidhåller fortfarande att man kan uppfatta saker på olika sätt. Vi diskuterar komplexa frågor som det inte finns ett enkelt och självklart svar på. Man kan ha olika synpunkter och åsikter om detta. De här frågorna har lyfts och diskuterats på fortbildningsmöten och det är frågor som är komplexa. 

Det låter som att ni tycker att han fick saker om bakfoten, att han uppfattade det fel?
- Jag säger inte rätt eller fel, jag har respekt för att man kan uppfatta saker och ting på olika sätt. Han gjorde ett val.

Tycker ni något om att han slutade?
- Man får respektera om han gör det valet.

Känner man att det är tråkigt att han slutade?
- När det är så att det är en dialog och någon väljer att ta en annan väg så kan det finnas en ledsamhet eller sorg att man inte hittar fram. Men samtidigt måste man respektera, när man har jobbat igenom en fråga, tittat på den, och jag upplever utifrån min roll, min profession här att vi hade en dialog, vi jobbade igenom den här individuellt i gruppen, följde upp den, vände och vred, tittade: "Vad finns det för möjligheter att hitta en väg framåt i det här?". Och utifrån det fick berörda personer säga sitt och göra ett val, och han gjorde ett val utifrån det.

Publicerad 2019-02-20 kl 17:48
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå