Drogba avgår - och rasar i öppet brev: "De visar ingen respekt"

Afrika

Didier Drogba avgår som vice president i AFI, Elfenbenskustens spelarorganisation.
Samtidigt riktar han enorm kritik mot organisationen i ett öppet brev.
"AFI respekterar inte längre sina spelare och deras behov. De agerar inte längre för att hjälpa spelare", skriver han på Twitter.

Sedan Didier Drogba la ner spelarkarriären har han arbetat som vice president för spelarorganisationen AFI i hemlandet Elfenbenskusten. Men under natten till tisdagen gick han ut i ett öppet brev på sina sociala medier att han sedan några veckor tillbaka avgått - och delar ut en rejäl känga till AFI.

"Vi är alla medvetna om de ekonomiska svårigheterna som skapats genom inaktivitet från majoriteten av ledarna i den spelarorganisationen AFI, som är till för att representera er (spelarna) och försvara era rättigheter och intressen. AFI står stilla. De möter inte längre era behov eller förväntningar. De har skrivit på flera pakter och konventioner utan att ta hänsyn till spelarna och utan att ha informerat sina medlemmar", skriver Drogba på sitt Twitter-konto.

Spelarorganisationen AFI har även tidigare varit i blåsväder då FIFPro, den globala spelarorganisationen där 67 länder ingår, däribland Elfenbenskusten, stängt av dess verksamhet på obestämd tid efter att organisationen gått emot Drogba i hans kampanj att bli president för Elfenbenskustens fotbollsförbund.

"Styrprocessen, samt reglerna för att styra, respekteras inte av organisationen. Det är mycket på grund av detta som AFI stängdes av för omkring ett år sedan av FIFPro", skriver Drogba vidare och fortsätter:

"AFI respekterar inte längre sina spelare och deras behov. De agerar inte längre för att hjälpa spelare. Jag ställer mig med er (spelarna) i er oförståelse kring brist på samstämmighet och uteblivandet av dialog och demokrati - vilket ett stort antal av våra landslagsspelare också tagit avstånd ifrån".

Publicerad 2021-08-10 kl 10:52